MIND Dieet: Dit dieet vertraagt ​​de snelheid waarmee we ouder worden

MIND Dieet: Dit dieet vertraagt ​​de snelheid waarmee we ouder worden

Houdt je gezond en jong

Dit dieet vertraagt ​​de snelheid waarmee we ouder worden

Vandaag 26 maart 2024 | 08:20

Degenen die op hun dieet letten, hebben minder kans op dementie. En: vertraagt ​​het verouderingsproces. Een nieuwe Amerikaanse studie komt nu tot deze conclusie. Hoe moet je eten? Volgens het zogenaamde MIND-dieet.

Dit is hoe het MIND Dieet werkt

Het MIND Dieet is ontwikkeld door Rush University in Chicago. Het combineert de principes van het mediterrane dieet en het zogenaamde DASH-dieet. Beide concepten voorkomen hart- en vaatziekten en versterken de hersenfuncties. Het dieet volgt de volgende basisprincipes:

  • Eet voldoende verse groenten, peulvruchten, noten en olijfolie.
  • Vermijd vooral rood vlees, boter, ghee, kaas, gebak, snoep, gefrituurd voedsel en fastfood. Er zijn niet meer dan vijf kleine porties snoep per week toegestaan. Er wordt 1 keer per week fastfood geserveerd.

Daarnaast zijn er tien verschillende voedselgroepen in het MIND Dieet. Er is aangetoond dat deze de hersenfunctie verbeteren:

  • Groene bladgroenten zoals boerenkool en spinazie
  • Andere groenten
  • Noten
  • Perrie
  • Boon
  • Volkoren producten
  • Vis
  • Gevogelte
  • Olijfolie ook
  • Kleine hoeveelheden rode wijn (maximaal 100 milliliter per dag).

Studie: Het MIND-dieet vertraagt ​​de verouderingsklok

Wetenschappers van Columbia University in New York hebben nu aangetoond dat het MIND Dieet positieve effecten kan hebben op het verouderingsproces en dus ook op de hersenen.

Om dit te doen, onderzochten ze gegevens van 1.644 deelnemers die minstens 60 jaar oud waren over een periode van 14 jaar. Tijdens de onderzoeksperiode ontwikkelden 140 van hen dementie en 471 van hen stierven. De onderzoekers merkten op dat degenen die zich het meest waarschijnlijk aan de principes van het MIND-dieet zouden houden, minder snel dementie zouden ontwikkelen en zouden sterven.

advertentie

Dit demonstreerden ze met het DunedinPACE-horloge. Dit is een epigenetische klok die het tempo van het biologische verouderingsproces weerspiegelt en in verband wordt gebracht met bepaalde ziekten. Het is onder meer ontwikkeld door een van de hoofdauteurs van het onderzoek, Daniel Belsky. Hoe langzamer deze klok is, hoe langzamer het lichaam veroudert.

  • Dit gegeven Risico op dementie De klok vertraagde 27 procent.
  • Met betrekking tot sterftecijfer Zelfs de klok ging langzamer 57 procent.

Het team publiceerde zijn resultaten in het tijdschrift “Annalen van de neurowetenschappen”.

Hoe je ook de ziekte van Alzheimer kunt voorkomen

Naast voeding zijn er nog andere risicofactoren waar iedereen op kan letten om de ziekte van Alzheimer te voorkomen. Deze tips komen uit het boekje.Voorkom de ziekte van Alzheimer – Leef goed, oud oud“, waar alle punten uitgebreid worden uitgelegd. De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie.

1. Beweging: Wat goed is voor je hart, is ook goed voor je geest. Hierbij hoort ook voldoende beweging, waarbij minimaal 2,5 uur per week ideaal is.

2. Mentale fitheid: Leer nieuwe dingen – zelfs als je ouder wordt. Dit houdt je geest bezig. Of het nu een instrument, een taal of het gebruik van een computer is, probeer iets nieuws.

3. Sociale connecties: Activiteiten worden leuker als koppel of in groep en je grijze cellen worden uitgedaagd. Spreek af om te sporten, muziek te spelen, te kaarten of samen te koken.

4. Overgewicht verminderen: Zorg ervoor dat u niet te veel kilo's weegt. Een gezond dieet en regelmatige lichaamsbeweging zullen u hierbij helpen.

5. Voldoende slaap: Zorg ervoor dat je goed en voldoende slaapt, zodat je hersenen schadelijke stoffen kunnen analyseren en herstellen.

6. Rook niet: Roken schaadt ook je hersenen. Stop met roken, het is nog niet te laat.

7. Voorkom hoofdletsel: Zorg goed voor je hoofd in het dagelijks leven en tijdens het sporten, draag bijvoorbeeld een helm tijdens het fietsen.

8. Hoge bloeddruktest: Controleer regelmatig uw bloeddruk. Hoge bloeddruk moet zeker worden behandeld.

9. Diabetesscreening: Houd uw bloedsuikerspiegel in de gaten. Als deze aanhoudend te hoog is, dient u in overleg met uw arts actie te ondernemen.

10. Depressie behandelen: zorg goed voor jezelf. Als u zich langere tijd lusteloos of depressief voelt, is het verstandig om naar uw arts te gaan om de oorzaak op te helderen. Depressie mag niet onbehandeld blijven.

11. Let op gehoorverlies: Neem het serieus als u merkt dat uw gehoor verslechtert. Met een hoortoestel kunt u gehoorverlies eenvoudig corrigeren.

READ  Wetenschap - Cottbus - In de toekomst zal een klimaatvriendelijkere luchtvaart in Cottbus worden getest - Kennis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *