De ziekte van Alzheimer voorkomen: op deze 12 risicofactoren moet worden gelet

© Elisa Riva op Pixabay



We worden ouder. Natuurlijk willen we zo lang mogelijk fysiek en mentaal fit blijven. Het risico op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer neemt echter toe met de leeftijd.


Het goede nieuws is dat we actief iets kunnen doen om het risico op de ziekte van Alzheimer te verkleinen. Volgens huidig ​​onderzoek kan tot 40 procent van de ziekte van Alzheimer worden voorkomen door een actieve en gezonde levensstijl en preventieve gezondheidszorg aan te nemen.

Het Alzheimer’s Disease Research Initiative (AFI) heeft twaalf risicofactoren verzameld waarvan iedereen op de hoogte moet zijn om de ziekte van Alzheimer te voorkomen. Deze tips komen uit de brochure “Alzheimer Preventie – Gezond Leven, Gezond Ouder Worden”, waar alle punten uitgebreid worden toegelicht.

Eerste beweging:

Wat goed is voor je hart, is goed voor je geest. Dit omvat voldoende beweging – minimaal 2,5 uur per week is ideaal.

2. Geestelijke fitheid:

Leer nieuwe dingen – zelfs op oudere leeftijd. Dit houdt je geest bezig. Of het nu een muziekinstrument is, een taal of hoe je een computer gebruikt, probeer iets nieuws.

3. Gezond eten:

Volg het klassieke mediterrane dieet. Eet veel fruit, groenten, olijfolie en noten. Kies vis in plaats van rood vlees.

4. Sociale contacten:

Activiteiten als koppel of groep zijn leuker en je hersencellen worden uitgedaagd. Maak een afspraak om te sporten, muziek te spelen, kaart te spelen of samen te koken.

5. Overgewicht verminderen:

Pas op dat u niet te veel kilo’s weegt. Gezond eten en regelmatig sporten zal je hierbij helpen.

READ  Zijn noten geroosterd of rauw gezond? - Oefen genezing

6. Zorg voor voldoende slaap:

Slaap voldoende zodat de hersenen gifstoffen kunnen afbreken en kunnen herstellen.

7. Niet roken:

Roken vernietigt ook je hersenen. Stop met roken, het is nooit te laat.

8. Hoofdletsel vermijden:

Verzorg je hoofd in het dagelijks leven en tijdens het sporten en draag bijvoorbeeld een helm tijdens het fietsen.

9. Hoge bloeddruk:

Controleer regelmatig uw bloeddruk. Hoge bloeddruk moet zeker worden behandeld.

10. Suikerziekte:

Controleer uw bloedsuikerspiegel. Als deze blijvend verhoogd is, moet u in overleg met uw arts actie ondernemen.

11. Melancholie:

zorg goed voor jezelf. Als u lange tijd lusteloos of depressief bent geweest, is het zinvol om uw arts te raadplegen om uit te leggen waarom. Depressie mag niet onbehandeld blijven.

12. Doofheid:

Als u merkt dat uw gehoor achteruitgaat, moet u dit serieus nemen. Met een hoortoestel kunt u uw gehoorverlies heel goed corrigeren.

Meer informatie: “Preventie van de ziekte van Alzheimer: gezond leven – gezond ouder worden” en ander informatiemateriaal kunnen gratis worden aangevraagd bij het Alzheimer’s Disease Research Initiative eV, Kreuzstr. 34, 40210 Dusseldorf; Telefoonnummer +49 211-86 20 66 0; website: www.alzheimer-forschung.de/alzheimer-vorbeugen



Het artikel is online gezet door: / Doris Holler /

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *