Het lichaam heeft deze vitamines nodig in de winter

Het lichaam heeft deze vitamines nodig in de winter


In de winter begint het koude seizoen en werkt het immuunsysteem op volle snelheid. Lees hier welke vitamines het lichaam kunnen ondersteunen.

Vitaminen Het lichaam heeft het niet alleen in de winter nodig, maar elke dag. Ze nemen deel aan veel vitale processen. Er zijn echter vitamines die nuttig kunnen zijn, vooral in het koude seizoen. Welke dat zijn, lees je hier.

Het lichaam heeft deze vitamines vooral in de winter nodig

Er zijn in totaal vier in vet oplosbare vitamines en negen in water oplosbare vitamines. Ze moeten allemaal dagelijks via de voeding worden gegeten om het lichaam van de voedingsstoffen te voorzien die het nodig heeft. Er zijn echter vier vitamines die vooral belangrijk zijn in de winter:

Vitamine D in de winter: waarom kunnen supplementen nuttig zijn?

Vitamine D wordt ook wel de ‘zonnevitamine’ genoemd, omdat het door het lichaam wordt aangemaakt met behulp van ultraviolette straling. Het aantal minuten of uren dat u dagelijks in de zon moet doorbrengen om voldoende vitamine D binnen te krijgen, hangt van veel factoren af. Onder andere de tijd van het jaar en de dag. In de winter is de zon in dit land niet zo intens als in de zomer. Je moet dus meer tijd buiten doorbrengen om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Het Zwitserse federale bureau voor volksgezondheid geeft richtlijnen voor lichte, medium en donkere huidtypes. Hier is een overzicht:

Lichte huidtypes:


Late ochtend middag middag
Januari en december > 4 uur 1,5 tot 2,5 uur Te weinig zon om genoeg te zijn vitamine d te produceren
Februari en november 2,5 tot 3,5 uur 30 minuten tot 1,5 uur 2 tot 3 uur
READ  Deze voedingsmiddelen kunnen helpen tegen artritis, reuma, etc.

Medium huidtypes:


Late ochtend middag middag
Januari en december > 5 uur 2 tot 7 uur Te weinig zon om genoeg te zijn vitamine d te produceren
Februari en november 3 tot 5 uur Van 45 minuten tot 2,5 uur Te weinig zon om genoeg te zijn vitamine d te produceren

Donkere huidtypes:


Late ochtend middag middag
Januari en december > 7 uur Te weinig zon om genoeg te zijn vitamine d te produceren Te weinig zon om genoeg te zijn vitamine d te produceren
Februari en november Van 4 tot 8 uur Van 1,5 uur tot 5 uur Te weinig zon om genoeg te zijn vitamine d te produceren

Zoals uit de tabellen blijkt is het in januari en december lastig om dagelijks voldoende vitamine D binnen te krijgen, zelfs voor lichte huidtypes. Volgens de RKI kan het lichaam in de winter vertrouwen op de vitamine D-reserves in vet- en spierweefsel. Het wordt echter een probleem als deze opslagplaatsen ook in de zomer niet voldoende gevuld zijn. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, want ook in de zomer speelt het weer een grote rol bij de vitamine D-productie. Ziekten zoals maag-darmontstekingen of bepaalde medicijnen kunnen het moeilijk maken om vitamine D op te nemen.

Als u meer wilt weten over uw vitamine D-voorraad, kunt u bij uw arts een bloedonderzoek laten doen. De zorgverzekeraar vergoedt de kosten echter alleen als er een vermoeden bestaat van een gebrek. Een goed vitamine D-gehalte ligt tussen de 30 en 40 nanogram per milliliter. Als u een kleinere hoeveelheid heeft, kunt u overwegen om in de winter vitamine D-supplementen in tabletten te nemen. De zonnevitamine wordt zelden in voedingsmiddelen aangetroffen. Onder meer vette vis en paddenstoelen kunnen een bijdrage leveren aan de wintervoorraad.

READ  Kwantumfluctuaties: deeltjes verschijnen razendsnel uit het niets

Vitamine C in de winter – is dit logisch?

De meest bekende vitamine is vitamine C. Het beschermt cellen tegen oxidatieve stress en ondersteunt het immuunsysteem en het zenuwstelsel. Het wordt altijd aanbevolen om vitamine C in te nemen, vooral in de winter, omdat er wordt gezegd dat de vitamine helpt bij de behandeling van verkoudheid. Onder deskundigen zijn de meningen hierover verdeeld. Het Cochrane Research Network evalueerde 29 onderzoeken over dit onderwerp en kwam tot de conclusie dat langdurige inname van vitamine C de duur van verkoudheid bij volwassenen met acht procent en bij kinderen met 14 procent kan verminderen. Maar de dosis is van belang: volgens de DGE zijn de dagelijkse behoeften voor volwassenen 95 (voor vrouwen) en 110 (voor mannen) per dag. Deze waarde kan gemakkelijk worden bereikt door voedingsmiddelen die vitamine C bevatten, zoals paprika of broccoli. Hoewel het lichaam overtollige vitamine C via de urine uitscheidt, kan vitamine C-vergiftiging optreden als zeer hoge doses worden ingenomen.

Waarom kunnen vitamine A en E nuttig zijn in de winter?

Vitamine A E en E zijn in vet oplosbare vitamines die door het lichaam kunnen worden opgeslagen. Vitamine A is noodzakelijk voor het visuele proces, tijdens… Vitamine E Die cellen kunnen beschermen tegen oxidatieve stress. In een Observatieonderzoek uit 2020 Onderzoekers uit Engeland ontdekten dat mensen met een goede inname van vitamine A en vitamine E minder kans hebben op het ontwikkelen van luchtwegaandoeningen. Zoals professor Caroline Stokes van de Humboldt Universiteit in Berlijn ons op verzoek vertelt, bewijst het onderzoek niet dat vitamine A en E luchtwegaandoeningen voorkomen, maar ze worden niettemin in verband gebracht met een lager risico op het ontwikkelen van de ziekte. Vooral in het koude seizoen is het zinvol ervoor te zorgen dat uw dagelijkse behoefte aan vitamine A en E voldoende wordt gedekt door uw dieet. Tot de voedingsmiddelen die het lichaam van een bijzonder hoge hoeveelheid vitamine A voorzien, behoren bijvoorbeeld wortels.

READ  Biontech-vaccin is minder effectief tegen varianten B.1.1.7 en B.1.351

Welke vitamines hebben kinderen nodig in de winter?

Kinderen hebben dezelfde vitamines nodig als volwassenen, hoewel de dagelijkse behoefte natuurlijk veel lager is. In de winter moeten ouders ervoor zorgen dat hun kinderen voldoende B-vitamines binnenkrijgen, omdat deze onder meer het immuunsysteem ondersteunen. Vitamine D is vooral belangrijk voor kinderen omdat het noodzakelijk is voor de botgroei. Of extra innemen in de winter zinvol is, moet met uw kinderarts worden besproken.

Wintermoeheid: kunnen vitamines helpen?

Vermoeidheid kan vele oorzaken hebben. Soms zit er ook een tekort aan voedingsstoffen achter. Er zijn enkele vitamines waarvan is aangetoond dat ze vermoeidheid helpen verminderen. daar zijn ze:

Volgens Parmer Health Insurance produceert het lichaam meer melatonine, vooral in de winter. De boodschapperstof wordt ook wel het slaaphormoon genoemd. Hoewel het ons helpt slapen, kan het ervoor zorgen dat u zich in de winter sneller moe voelt dan normaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *