Een vegetarisch dieet kan beschermen tegen deze 6 ziekten

Een plantaardig dieet kan veel ziekten helpen bestrijden.

Een plantaardig dieet kan veel ziekten helpen bestrijden.
Jeff Greeno / Getty Images

Een plantaardig dieet kan helpen bij het oplossen van tal van gezondheidsproblemen, volgens een nieuw artikel van een expert.

Het eten van meer planten en minder dierlijke producten kan helpen om het gewicht en de bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

Van plantenvoedingsstoffen wordt ook gezegd dat ze chronische ziekten zoals kanker en hartaandoeningen helpen voorkomen.

Een plantaardig dieet kan de gezondheid helpen verbeteren door gewichtsbeheersing te bevorderen en verschillende ziekten te voorkomen. Artsen zouden hier rekening mee moeten houden, volgens een commentaar gepubliceerd op 26 mei in “American Journal of Lifestyle MedicineHet is gepubliceerd.

Artsen van het Physicians Committee for Responsible Medicine, een non-profitorganisatie van gezondheidswerkers die pleiten voor plantaardige diëten, schrijven in het commentaar dat medische professionals de empirisch onderbouwde voordelen ondersteunen van een dieet dat rijk is aan plantaardig voedsel zoals groenten, bonen, fruit , en noten. Moet meer rekening mee houden.

Onderzoek suggereert dat een plantaardig dieet bijzonder gunstig kan zijn voor zes veelvoorkomende gezondheidsproblemen. Wat het is en hoe een plantaardig dieet kan helpen.

Lees ook

1. Gewichtstoename

Een overwegend plantaardig dieet kan volgens de publicatie helpen om een ​​gezond gewicht te behouden. Citeer de auteurs Studie uit 2013 Met ruim 70.000 mensen, die vonden dat vegetariërs gemiddeld bijna vijf kilo minder wegen dan mensen die vegetarisch eten.

Plantaardige voedingsmiddelen bevatten vaak minder calorieën dan bewerkte voedingsmiddelen of dierlijke producten. Daarom helpt een plantaardig dieet bij het afvallen en het behouden van een lager gewicht. Een studie uit 2022 wees uit dat een vegetarisch dieet binnen 12 weken tot gewichtsverlies leidde in vergelijking met het mediterrane dieet of de typische eetgewoonten van de deelnemers.

Volgens een onderzoek uit 2019 voorziet een plantaardig dieet ook het darmmicrobioom, de gunstige bacteriën in het spijsverteringsstelsel, van veel vezels. Voedingsvezels kunnen je helpen om je langer vol te voelen na het eten, aldus voedingsdeskundigen.

2. Kanker

Vezel is ook een belangrijke voedingsstof voor gezondheid op de lange termijn en ziektepreventie, aldus het commentaar. Een plantaardig dieet is in verband gebracht met een verminderd risico op borst-, colon- en prostaatkanker.

Het eten van meer groenten, fruit en granen kan ook helpen kanker te voorkomen door uw inname van antioxidanten en micronutriënten die infecties in het lichaam bestrijden, te verhogen.

3. Diabetes

Een plantaardig dieet wordt in het artikel ook geassocieerd met een lager risico op diabetes. Vezel speelt daarbij waarschijnlijk ook een rol.

Vezels vertragen de vertering en opname van glucose wanneer het lichaam koolhydraten afbreekt voor energie. Zo schommelt je bloedsuikerspiegel minder, vertellen voedingsdeskundigen in een interview met Business Insider.

Als gevolg hiervan kan plantaardig voedsel volgens onderzoek ook diabetici helpen hun bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

4. Geestelijk verval

De vitamines, mineralen en micronutriënten die in plantaardig voedsel worden aangetroffen, kunnen ook de cognitieve achteruitgang vertragen. Studie 2020 Het bleek dat het eten van meer groenten, granen en peulvruchten, samen met andere factoren, geassocieerd was met een significant lager risico op de ziekte van Alzheimer. Als gevolg hiervan zou een plantaardig dieet moeten worden aanbevolen om de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie te bestrijden, stelt het commentaar.

5. Hartaandoening

Een groot aantal bewijzen suggereert dat een plantaardig dieet goed is voor het hart omdat het gezonde voedingsmiddelen bevat en voedingsmiddelen die verband houden met hartaandoeningen, zoals vlees, worden vermeden.

Studies tonen aan dat vegetariërs een significant lager risico hebben op een hartaanval en aanverwante problemen dan omnivoren.

Plantaardige voedingsmiddelen bevatten doorgaans weinig cholesterol en verzadigd vet, die beide verband houden met het risico op hart- en vaatziekten.

6. COVID-19

Er is meer onderzoek nodig, maar volgens de publicatie kunnen de gezondheidsvoordelen van een plantaardig dieet beschermen tegen Covid-19. In studie 2021 Gebleken is dat een gezond, plantaardig dieet geassocieerd is met een significant lager risico om het coronavirus op te lopen.

Dit artikel is uit het Engels vertaald door Ben Peters. U kunt het origineel vinden hier.

READ  Een historisch schip dat terugkeert op de Rijnpromenade in Reims

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *