Waarom je Netflix & Co moet vermijden voor het slapengaan

Sommige mensen vinden het gemakkelijker om in bed te liggen en ’s nachts te slapen. Maar steeds meer mensen in Duitsland hebben last van Slaapproblemen en doorslapenvond de zorgverzekeraar DAK als onderdeel van een vertegenwoordiger opiniepeiling Buiten.

Een van de redenen hiervoor is wellicht het grote en diverse uitzendaanbod van nu Netflix, Disney+ en Prime Video is aan het zijn. Want als je ’s avonds graag series of films kijkt en tegelijkertijd in slaap valt, kunnen je slaapproblemen verergeren.

Fel licht beïnvloedt de slaapkwaliteit

in Een gezamenlijke studie tussen Harvard University en de University of Surrey Wetenschappers hebben ontdekt dat Melatonine productie Regelmatige blootstelling aan felle lampen in de woonkamer en tv-lampen voorkomt dit.

De pijnappelklier scheidt het hormoon af melatonineZodra het donker wordt, regelt het het ritme van slapen en waken.

Terwijl veel mensen hun avonden in fel licht doorbrengen, is er weinig diepgaand onderzoek gedaan naar de effecten. Wetenschappers maakten van deze gelegenheid gebruik om de kwaliteit van de slaap te vergelijken met verschillende gewoonten in de avond en slaap.

Het resultaat: bij mensen die ’s avonds veel tijd voor de tv, computer of tablet doorbrachten en in slaap vielen, werd de afgifte van melatonine ernstig vertraagd.

Netflix en Disney+ & Co. verbieden je. uit je slaap

Door het kunstmatige licht van het scherm vertraagt ​​de hypothalamus de afscheiding van melatonine. Dit betekent: zelfs als je fysiek moe bent, maar uren voor de tv en computer doorbrengt, zijn je hersenen niet per se klaar om te slapen.

READ  Hollywood Museum maakt een puinhoop: Billie Eilish - helemaal opgeblazen | amusement

Dan word je automatisch voor langere tijd blootgesteld aan schadelijk licht en dit resulteert in slaapproblemen of een slechte slaapkwaliteit.

“We mogen ons ’s avonds helemaal niet blootstellen aan kunstlicht. Punt!” Diane O’Gili van de American Academy of Sleep Medicine zei: tijdschrift ‘ZELF’.

In plaats van de vermoeidheid ’s avonds voor de tv onder ogen te zien, zullen bedtijdrituelen zoals lezen of het nemen van een warme douche je helpen sneller in slaap te vallen – en de volgende ochtend uitgerust wakker te worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *