Sony zet nieuwe standaard voor smartphones: Xperia 1 IV review

Net als bij het vorige model gebruikt Sony een camera-instelling Xperia 1 IIIHet heeft vier lenzen met de volgende specificaties:
  • 12 MP ultragroothoeksensor, helder f/1.7 diafragma
  • Nog een 12 MP-sensor met een conventionele f/2.2 lenssleuf
  • scherptediepte detectie
  • Optische zoom met brandpuntsafstand van 85 tot 128 mm

Een subtiel en technisch indrukwekkend verschil is de zoomlens van de Xperia 1 IV. Sony is namelijk de eerste fabrikant sinds lange tijd die een zoom installeert die alleen bekend is van de interne spiegelreflexcamera divisie van de Alpha serie. Terwijl de lens in de zoomlens van zijn voorganger maar met twee brandpuntsafstanden kan werken, heeft de lens van de Xperia 1 IV een brandpuntsafstand tussen 85 mm en 128 mm. Dit zorgt voor soepel zoomen en is comfortabeler dan smartphones, die de zoom moeten veranderen met twee vaste brandpuntsafstanden.

Deze geweldige zoomfunctie heeft echter geen invloed op de kwaliteit van de foto’s. In onze laboratoriumtest bleek de Sony Xperia 1 IV een smartphone te zijn met een zeer goede camera. De beeldkwaliteit is op klaarlichte dag op een goed niveau. Maar concurrentie van Samsung, OnePlus, Google en Oppo maakt meer gedetailleerde foto’s dankzij pixelbinning, software en nabewerking. Daarentegen neemt de beeldkwaliteit niet af bij slechte lichtomstandigheden en zijn we vooral onder de indruk van het resultaat bij het uit de hand fotograferen.

De camera aan de voorkant op de Xperia 1 IV werkt ook goed voor selfies – alleen autofocus zal de steunpilaar zijn van de camera aan de voorkant. De Sony Xperia 1 IV scoorde 1,7 (goed) in onze expert review.

READ  Mixed Reality: BMW en Meta bieden vliegtuigen naast de auto aan

Op dit punt moet ook nogmaals worden opgemerkt dat Sony een fundamenteel andere fotofilosofie volgt dan zijn concurrenten: want terwijl Google, Samsung, Apple & Co. vertrouwen op softwareverbetering, geeft Sony de fotograaf de vrijheid om de opname te laten slagen. Dit wordt mogelijk gemaakt met een geweldige camera-app: experts moeten zich meteen op hun gemak voelen met het navigeren door het menu en de opties die ook bekend zijn van Sony’s spiegelreflexcamera’s. Zo zijn er hoogwaardige filteropties, handmatig instelbare weergavetijden en zelfs selecteerbare focuspuntlimieten, evenals een handmatig instelbaar aantal seriĆ«le beeldopnamen per seconde.