Dit is de reden waarom ’s nachts haver beter is dan pap

Als je op zoek bent naar een gezond en uitgebalanceerd ontbijt, dan moet je zeker havermout gebruiken. Haver zit boordevol waardevolle voedingsstoffen en voorziet je van onder andere Calcium, kalium, magnesium, ijzer, zink en selenium. vitamines van Vitamine B-complex en vitamine K en E.

Vooral ’s ochtends warme havermout, die wordt gemengd met water of melk en verwarmd, is populair. Je kunt alles zoeten met een beetje honing of agavesiroop en andere gezonde voedingsmiddelen toevoegen, zoals noten, zaden en fruit. In een mum van tijd geniet je van een gezond ontbijt dat niet alleen lekker is, maar je dankzij de vezels ook nog eens lang verzadigd houdt. Ochtendcravings? Ze is dus oud!

Maar er is een recept voor havermout dat gezonder is dan gewone havermout. Het is gelegen op ongeveer Nachtelijke haverWaar de havermout niet wordt gekookt of verwarmd, wordt deze de avond ervoor geweekt en in de koelkast bewaard. Meng de ontbijtgranen in een verhouding van 1:2 met een vloeistof naar keuze, zoals havermelk. Dek het nu af en laat het een nacht in de koelkast marineren en voeg de volgende ochtend toppings zoals noten, bessen of zaden toe zoals je wilt.

Om deze drie redenen is overnight oats veel gezonder

In tegenstelling tot traditionele pap, beloven overnight oats drie grote voordelen:

1. Betere opname van voedingsstoffen

De havervlokken worden een nacht geweekt en kunnen mooi opzwellen. Een belangrijke eigenschap die de chips een stukje gezonder maakt. Door het weken wordt fytinezuur afgebroken en gereduceerd. Dit bindt zich aan de mineralen en sporenelementen in de haver. Daarom, als het niveau van fytinezuur daalt als gevolg van weken, neemt de opname van voedingsstoffen toe.

READ  Wereldgezondheidsorganisatie: het aantal gevallen van apenpokken neemt wereldwijd af - de wetenschap

Hier lees je er meer over: Dit ingenieuze trucje maakt havermout gezonder >>

2. Meer vitaminen en mineralen

In tegenstelling tot havermout wordt haver niet ’s nachts verwarmd. Dit resulteert in een bijzonder fraaie opstelling. Zo blijven waardevolle mineralen en vitaminen beter behouden. Door de pap te verhitten kan het gemakkelijk gebeuren dat het gaat koken – en door de hoge temperatuur gaan de voedingsstoffen verloren.

>> Wil je een aankooptip ontvangen? Dan laat Zachte havervlokken van Alnatra Proeven of grijpen Grove chips van Bauckhof opbrengst. Beide merken wisten indruk te maken op consumentenmagazine Öko-Test en behoren tot de testwinnaars.

3. Overnight oats kan van tevoren worden bereid

En last but not least: aangezien je je havermout de avond ervoor maakt, is overnight oats het perfecte ontbijt voor al die uitslapers. Je kunt het ’s ochtends eten of er gewoon van genieten.

Trouwens: In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, is er geen verschil tussen het gebruik van harde en malse havervlokken voor je overnight oats – zo bevestigt ook Consumentencentrum. Beide zijn gemaakt van volle granen en hebben dus dezelfde voedingsstoffen. Het enige verschil is dat zachte havermout voorverpulverd is.

Recept voor een gezonde nachtelijke havermout

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *