Vitamine D-tekort?  Een veel voorkomende fout kan de schuld zijn

Vitamine D-tekort? Een veel voorkomende fout kan de schuld zijn

  1. 24vita
  2. adviseur
  3. Leven en dagelijks leven

Hij drukt

Ons lichaam maakt zelf vitamine D aan, maar alleen onder bepaalde omstandigheden. Hoe kunt u uw vitamine D-voorraden aanvullen zonder uw huid in gevaar te brengen?

Vitamine D speelt een cruciale rol in de gezondheid Voor onze botten en tanden, omdat het bijdraagt ​​aan de verharding ervan. Ons lichaam kan het onder bepaalde omstandigheden zelf aanmaken. Dat wil zeggen, wanneer UV-B-stralen de huid raken. Volgens het Federale Bureau voor Stralingsbescherming is dit het enige bekende positieve effect van ultraviolette straling op het lichaam. Hiervoor is echter geen extra portie zon nodig, vervolgt het kantoor. Wat betekent dat concreet? Is een korte afstand wandelen in de zon, met alleen het gezicht blootgesteld aan de zon, voldoende? Of kun je beter één keer per week in bikini op het balkon zonnen?

Hoe vaak en hoe lang in de zon om voldoende vitamine D binnen te krijgen?

Om de vitamine D-voorraad aan te vullen of op peil te houden, stelt u uw gezicht, handen en armen twee tot drie keer per week bloot aan de zon zonder zonnebrandcrème te gebruiken. Overmatige UVA-straling kan echter het risico op huidkanker vergroten. Daarom adviseert het Federaal Bureau voor Stralingsbescherming om niet meer dan de helft van de individuele huidbeschermingstijd in de zon door te brengen. Deze zelfbeschermingstijd varieert afhankelijk van het huidtype. Zeer lichte bruining type 1 kan zichzelf slechts maximaal tien minuten beschermen tegen gevaarlijke UV-stralen, terwijl de zelfbeschermingstijd van huidtype 4 maximaal 45 minuten bedraagt.

READ  Afvallen door te vasten: volgens de wetenschap werken deze 3 methoden het beste
Contact met de zon zorgt ervoor dat ons lichaam vitamine D aanmaakt – maar alleen onder bepaalde omstandigheden. © Álvaro Hernández/Imago

Meer spannende gezondheidsonderwerpen vindt u in onze gratis nieuwsbrief, waarvoor u zich hier kunt aanmelden.

Het is belangrijk op te merken dat alleen UV-B-stralen bijdragen aan de productie van vitamine D in het lichaam. Aan de andere kant verhogen UVA-stralen het risico op huidkanker, maar dragen ze niet bij aan de productie van vitamine D.

Hoge dosis vitamine D-supplementen bij tekorten

Hoewel we vitamine D ook via de voeding kunnen opnemen, is volgens de Duitse Voedingsvereniging (DGE) de lichaamseigen productie van vitamine D veel belangrijker voor een adequate vitamine D-spiegel. Om het zogenaamde zonnehormoon aan te maken, moeten UVB-stralen de huid bereiken. Volgens DGE wordt vitamine D vervolgens geproduceerd uit vitamine D-voorlopers die in het lichaam aanwezig zijn.

Als u vermoedt dat uw vitamine D-spiegel te laag is, kan uw huisarts dit controleren met een bloedonderzoek. Als er een tekort is, worden meestal hooggedoseerde supplementen voorgeschreven.

Volgens alternatieve arts Elisabeth Struber uit Herne, van het artsenbeoordelingsportaal, wordt zonnebaden met vitamine D aanbevolen. Onbuigzaam Citaat: Zonnebrandcrème is niet nodig. Zonnebrandproducten met een SPF van 15 of hoger voorkomen dat voldoende UV-stralen de huid bereiken. Vensterglas en zonnebrillen hebben hetzelfde effect. Volgens Struber mag je na het zonnebaden vier tot zes uur niet douchen totdat het hormoon cholecalciferol (vitamine D3) in de huid is gevormd. Let in ieder geval op uw beschermingstijd en blijf niet langer onbeschermd in de zon.

Dit artikel bevat alleen algemene informatie over het betreffende gezondheidsonderwerp en is daarom niet bedoeld voor zelfdiagnose, behandeling of medicatie. Het vervangt in geen geval een bezoek aan een arts. Het is onze redactie niet toegestaan ​​individuele vragen over medische aandoeningen te beantwoorden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *