Tsjechië staat ook op de lijst: Moskou classificeert de VS als “niet vriendelijk”.

Ook Tsjechië staat op de lijst
Moskou classificeert de Verenigde Staten als “onvriendelijk”

Rusland heeft een nieuwe lijst van “onvriendelijke vreemde landen” opgesteld met precies twee landen: Tsjechië en de Verenigde Staten van Amerika. De relatie is sowieso erg gespannen. Maar Moskou gaat beter – het achterhouden van de rekeningen van een door de VS gefinancierd radiostation.

Te midden van oplopende spanningen met het Westen plaatste Rusland de Verenigde Staten en Tsjechië op een lijst van “niet-vriendelijke” landen. Dit is te zien in de bijgewerkte lijst met landen. Er staan ​​geen andere landen op de lijst. Het is aan de orde van het hoofd van het Kremlin, Vladimir Poetin.

Dienovereenkomstig mag alleen de Tsjechische ambassade in Moskou maximaal 19 Russische burgers in dienst hebben, terwijl de Amerikaanse ambassade helemaal geen werk mag hebben. Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken had deze strafmaatregelen al opgelegd aan vertegenwoordigers van de twee landen – in het kader van de recente wederzijdse uitzetting van diplomaten.

Het Tsjechische ministerie van Buitenlandse Zaken veroordeelde de acties van Rusland en beschreef het als “een nieuwe stap in de richting van escalerende betrekkingen, niet alleen met de Tsjechische Republiek, maar met de Europese Unie als geheel”. Rusland kiest het “confrontatiepad”, maar het doet zichzelf pijn, en de beslissing is volledig in strijd met het Verdrag van Wenen inzake diplomatiek verkeer. Het heeft negatieve effecten op toerisme, handel en communicatie tussen de burgers van de twee landen.

Charles Michel, voorzitter van de Raad van de Europese Unie, sprak over een nieuwe escalatiestap die de diplomatieke betrekkingen ondermijnde en riep Rusland op om zich volledig aan het Akkoord van Wenen te houden. “Pogingen om de Europese Unie te verdelen zijn tevergeefs. Volledige solidariteit met Tsjechië”, schreef Michel op Twitter.

Momenteel woedt een gewelddadig conflict tussen Tsjechië en Rusland. De Tsjechische Republiek gaf de Russische inlichtingendiensten de schuld van explosies in een munitiedepot in het oosten van het land in 2014, en Moskou ontkende alle beschuldigingen. Na de bilaterale uitzetting van diplomaten hebben de Baltische staten Estland, Letland en Litouwen ook Russische diplomaten uitgezet in solidariteit met de regering in Praag, en de regeringen in Hongarije, Polen en Slowakije steunden Praag ook.

De betrekkingen tussen Washington en Moskou zijn ook erg gespannen, waarbij beide partijen elkaar sancties opleggen. De Verenigde Staten hebben in april 10 Russische diplomaten verdreven en nieuwe sancties opgelegd aan Moskou wegens vermeende Russische inmenging in de presidentsverkiezingen en een piratenaanval die Rusland de schuld kreeg. Als reactie daarop heeft Rusland van zijn kant tien Amerikaanse diplomaten het land uitgezet en een inreisverbod opgelegd aan veel vertegenwoordigers van de Amerikaanse regering.

“Poging om onafhankelijke media te onderdrukken”

Nadat Biden in een interview met ABC News ja had geantwoord op een vraag of hij Poetin als een ‘moordenaar’ beschouwde, riep Rusland tijdelijk zijn ambassadeur terug uit de Verenigde Staten. De Amerikaanse ambassadeur in Moskou, John Sullivan, keerde later voor overleg terug naar Washington.

Door de VS gefinancierde Radio Liberty / Radio Free Europe zei dat zijn bankrekeningen in Rusland waren gesloten nadat deurwaarders de kantoren in Moskou hadden bezocht vanwege onbetaalde boetes. De omroep moet een boete betalen van rond de 780.000 euro. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Washington zei dat het “diep verontrust” was door de blokkering van de rekening. “Dit is de laatste poging van Rusland om onafhankelijke media te onderdrukken”, zei een woordvoerster van het ministerie. De Russische bevolking “verdient toegang tot een breed scala aan informatie en meningen”.

Bovendien is het onafhankelijke onlinemagazine “Wtimes” in Rusland geclassificeerd als een “buitenlandse agent”. Het ministerie van Justitie rechtvaardigde de verhuizing door te zeggen dat het tijdschrift in Nederland is geregistreerd. Dit beperkt de werkmethoden en financiering van “Wtimes” ernstig, terwijl tegelijkertijd hoge boetes worden bedreigd. Wtimes werd vorig jaar opgericht door voormalige redacteuren van de zakenkrant “Vedomosti” die ontslag nam na de benoeming van een bevriende hoofdredacteur van het Kremlin.

Een maand geleden werd de bekende online makelaar “Medusa” geclassificeerd als een “buitenlandse agent” omdat de Russisch-talige website geregistreerd was in Letland. Sindsdien zijn de advertentie-inkomsten zo sterk gedaald dat het tijdschrift financiële steun van zijn lezers heeft moeten zoeken.

READ  Coronavirus Fake News: hoe feitencheckers succesvol werken bij een pandemie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *