Review van de korte serie “8 getuigen”: de waarheid van de waarheid

Bijgewerkt op 15 december 2021 om 23:54 uur.

“Ik herinner het me goed” – deze zin moet uit je vocabulaire worden verwijderd. Want dat, en hoe bedrieglijk herinneringen kunnen zijn, kwam woensdagavond weer naar boven met de Vox waardereeks ‘8 getuigen’. Omdat het een populairwetenschappelijke serie en een spannend misdaaddrama in één is.

Hoe goed is je geheugen eigenlijk? zeer goed? Ja? Wees niet zo zeker. “Elke herinnering is verkeerd. We voelen iets en in de seconden die volgen begint het te veranderen.” Dat is wat Jasmine Brown zegt en ze moet het weten. Ze is klinisch psycholoog met een focus op geheugenonderzoek. Nou, mevrouw Brown is er niet echt, maar dat maakt haar verklaring niet verkeerd.

Omdat dr. Jasmine Brown (Alexandra Maria Lara) is de hoofdpersoon van de achtdelige tv-serie “8 Zeugen”, die op haar beurt werd geïnspireerd door de Duits-Canadese forensisch wetenschapper Julia Shaw – en ze bestaat echt. Shaw is docent en onderzoeker bij de afdeling Psychologie van University College London (UCL) en is de auteur van het boek ‘Deceptive Memory – How Our Brain Forms Memories’ uit 2016.

“8 getuigen”: wetenschap versus politie, theorie versus praktijk

En het zijn precies deze nepherinneringen die het onderwerp zijn van de miniserie “8 Zeugen”, die woensdagavond volledig in première ging op Vox en toegankelijk is via de streamingdienst RTL+. In “8 Zwyns” moet Jasmine Brown de politie helpen in een ontvoeringszaak. De jonge dochter van de Berlijnse senator werd ontvoerd uit het interieur van het museum. Brown wordt nu verondersteld getuigenverklaringen te evalueren tegen haar capaciteiten in geheugenonderzoek. In theorie althans.

READ  De verspreiding van mensen: de eerste mensen leefden op het Arabische schiereiland

“Als ik herinneringen moet controleren, hoef ik geen deel van het geheugen te worden. Daarom werk ik met teksten, niet met mensen”, klaagde Brown eerst, maar de politie gaf haar geen keus. Dus Brown moet de getuigen zelf spreken. “Eerst kwam ik hier om herinneringen te beoordelen. Nu praat ik ineens met getuigen – in persoon! Of zelfs met degenen die bij het misdrijf betrokken zijn.” Dit contrast tussen wetenschapper en politieagent, tussen theorie en praktijk, is door de hele reeks voelbaar en voegt een zeer aantrekkelijk niveau van conflict toe.

Zo voelt Brown zich niet alleen op professioneel vlak tot de behuizing aangetrokken, maar ook op persoonlijk en uiteindelijk emotioneel vlak. Deze verschillende niveaus die u kunt verwachten, zijn een reden waarom de Acht Getuigen zo goed werken. Natuurlijk, omdat overgangen steeds weer versmelten en botsen – het is geen toeval dat Brown hem aanspoort om niet persoonlijk met getuigen te spreken. Maar dat is precies waar het grote potentieel van stress ligt – in beide betekenissen van het woord.

De tweede reden achter het succes van “8 Getuigen” is de slechte positie van de psycholoog in de onderzoeksgroep. Want Brown komt als expert van buiten, wat echt voor een slecht humeur zorgt. Maar de psychiater heeft in het verleden ook als taxateur in de rechtbank gefungeerd en heeft soms laten zien hoe politieagenten – al dan niet opzettelijk – verklaringen manipuleren door tijdens het verhoor vragen te stellen.

De derde reden is het intieme speelkarakter van de serie. Brown ondervraagt ​​getuigen één voor één in een verduisterde kamer, die rechercheurs hebben afgeluisterd en door de camera hebben bekeken. Elk kruisverhoor leidt tot een inleiding die weer wordt opgepakt in de volgende aflevering die ongeveer 22 minuten duurt en roteert.

READ  Vulkaan in de Stille Oceaan: de uitbarsting van Tonga veroorzaakte de megatsunami

‘Vertel je me nou net op PhD-niveau dat ik onzin praat?’

In het algemeen levert dit naast het psychologische aspect ook de klassieke “Whodunit”-momenten op, namelijk de vraag: “Wie was het?” Op zoek naar de boosdoener, die ons leidt naar de unieke en onderscheidende verkooppresentatie van de serie, wordt de kijker ondergedompeld in de wereld van de wetenschap. Als Brown bijvoorbeeld zinnen zegt tegen een getuige als: “Ik denk dat je wilt helpen. Maar je moet begrijpen dat je informatie gekleurd is door causale fouten. Weet je, onze hersenen zijn constant op zoek naar verbanden en vinden verklaringen voor wat er is wat ons overkomt. Zo ziet het eruit Dingen zoals de 9/11-mythe. Als mensen naar de klok kijken, is het 9:11 en dan…’ – en dan krijgt de kijker gewone wetenschappelijke inzichten. Namens het publiek vraagt ​​de getuige: “Vertel je me op doctoraal niveau dat ik onzin praat?”

Dit werkt natuurlijk niet altijd even goed. Zinnen als “Ik ben geïnteresseerd in je associatieve geheugen. Dit betekent: we moeten proberen je observaties te scheiden van de effecten van kaping. Multisensorische details zijn hier cruciaal” lijken niet langer een echte dialoog, maar eerder de kijker willen maken wetenschap om het in wetenschappelijke taal over te brengen. De tekst legt haar ook dwaze zinnen in de mond, zoals “Ze zijn vooral op zoek naar de schuldigen. De wetenschap is geïnteresseerd in de werkelijkheid” wanneer ze de getuige de verschillende methoden van politie en wetenschap uitlegt.

Maar maakt dat de serie minder spannend? nummer. Het is misschien een beetje hobbelig, maar het geeft het ook een speciaal tintje. De “Doctor House”-factor, zo u wilt. Dus, “8 Zeugen” is een uitstekende serie in termen van concept, structuur, drama en uitvoering, culminerend in een even uitstekende acteerprestatie. Het maakt niet uit of Alexandra Maria Lara Dr. Braun, Milena Tscharntke als een onrustige serveerster of Sylvester Groth, die als psychologieprofessor de rollen omdraait en toekijkt en een collega tot het uiterste drijft – veel dingen passen goed in ‘8 Zeugen’.

READ  Wetenschap: RKI registreert voor het eerst meer dan 300.000 nieuwe infecties

Meer tv- en streamingnieuws vind je hier

Sisi, Sisi, Kaizerin, RTL, RTL +, Romy Schneider, Kaiserin Elizabeth, Dominic Davenport

Het leven van keizerin Elizabeth, bekend als Sisi, is meerdere keren afgebeeld. Ook RTL pronkte met zijn hoed in de ring met de recente serie “Al-Sisi” – met de nieuwkomer als keizerin. De show toont iedereen die naast legende Romy Schneider in de felbegeerde rol is geglipt.