Tainted Grail: Fall of Avalon review: donkere RPG in de schaduw van Skyrim

Tainted Grail: The Fall of Avalon is een RPG geïnspireerd op een Pools bordspel, die een gruizige kijk biedt op de Arthur-legende. De game bevindt zich nog in early access en heeft enkele technische problemen, maar heeft ook veel potentieel en wordt voortdurend verbeterd door de ontwikkelaars. In deze recensie vergelijk ik het gunstig met Skyrim, Bethesda’s populaire rollenspel in de open wereld, en leg ik uit waarom Tainted Grail fans van fantasie en mythologie zou kunnen aanspreken. Nogmaals bedankt aan de uitgever Rijken ontwaken om de sleutel te geven.

Tainted Grail: The Fall of Avalon – een wereld van mysterie en gevaar

Het spel begint met een korte introductie in de wereld van Avalon, die wordt achtervolgd door een mysterieuze kracht die bekend staat als de Wiredness. Deze kracht verandert het landschap en de levende wezens op onvoorspelbare manieren en bedreigt zelfs het bestaan ​​van mensen. De enige hoop is de Heilige Graal, een magisch artefact gevonden door koning Arthur en zijn ridders. Maar Arthur stierf en zijn ridders verloren de beker. Je bent een van de laatste overlevenden van een klein dorp dat wordt beschermd door Menhir, een stenen monument ver van de Wiredness. Maar de menhir verdwijnt langzaam en je moet een gevaarlijke reis maken om een ​​nieuwe te vinden.

Jij – kampioen tussen brutaliteit en empathie

De spelwereld is opgedeeld in verschillende regio’s, elk met zijn eigen verhaal en sfeer. Je kunt je vrij bewegen in de wereld en zijmissies accepteren die je meer vertellen over de achtergrond en personages. De wereld is zeer gedetailleerd en doet denken aan Skyrim, zowel qua graphics als qua besturing. Je kunt in first person-weergave spelen en je personage naar wens aanpassen. Je kunt ook je eigenschappen zoals kracht, behendigheid of intelligentie vergroten. De game bevat een moreel systeem dat je brutaliteit, empathie, actie of spiritualiteit meet en je reputatie bij NPC’s beïnvloedt.

READ  Gratis Cris Tales-update inclusief nieuwe kerkers, personages en verhaalinhoud • Nintendo Connect

Zwaard, boog of magie – hoe vind je je weg

De gevechten in het spel zijn in realtime en vereisen vaardigheid en tactiek. Je kunt kiezen tussen verschillende aanvallen, verdedigingen of speciale vaardigheden en je tegenstanders bevechten met zwaard, boog of magie. Vijanden zijn divers, van wilde dieren tot bandieten tot monsterlijke wezens van de Wiredness. Het vechtsysteem is flexibel, opwindend en vergelijkbaar met Skyrim, maar met enkele verschillen. Je kunt bijvoorbeeld niet pauzeren en je inventaris openen om jezelf te genezen of van versnelling te veranderen. Je moet dus vooruit plannen en voorzichtig zijn. Daarnaast kun je niet alle tegenstanders doden, maar moet je soms vluchten of onderhandelen.

Woorden in plaats van wapens – Hoe met NPC’s te praten

Onderhandelingen zijn een interessant aspect van het spel dat het onderscheidt van andere RPG’s. Je kunt proberen met verschillende NPC’s te praten en ze te overtuigen om je te helpen of iets te geven. Om dit te doen, moet je hun motieven begrijpen en de juiste argumenten gebruiken. Onderhandelingen zijn gestructureerd als veldslagen, behalve dat je woorden gebruikt in plaats van aanvallen. Je hebt een beperkt aantal beurten per beurt en moet de stemming van de NPC beïnvloeden. Onderhandelingen zijn vaak moeilijk en vereisen logisch denken en kennis van de menselijke natuur.

Bugs, glitches, crashes – wat de game nog moet verbeteren

De game is nog niet uit en heeft enkele technische problemen die de gameplay kunnen beïnvloeden. De game crasht soms, heeft lange laadtijden en heeft wat bugs en glitches. De graphics zijn ook niet geavanceerd en zien er soms gedateerd of vierkant uit. De wereld is groot en divers, maar ook een beetje leeg en levenloos. Er zijn niet veel NPC’s of interactie-opties en de missies zijn vaak repetitief of saai. De game heeft ook nog niet voor alle dialogen een goede soundtrack of voice-acting.

READ  HyperX's nieuwe Clutch Wireless Game Controller is nu beschikbaar en laat je langer spelen

Correcties, inhoud en feedback – Hoe de community de game ondersteunt

De ontwikkelaars zijn zich echter bewust van deze problemen en werken voortdurend aan het verbeteren van het spel. Ze bieden regelmatig updates en patches die nieuwe inhoud, functies of verbeteringen toevoegen. Ze luisteren ook naar feedback van de gemeenschap en accepteren suggesties of kritiek. De game heeft dus nog steeds veel potentieel en kan na afloop een geweldige RPG worden. De game is momenteel beschikbaar voor iets minder dan € 29 op Steam in Early Access.

Onze proef

Onze conclusie

punten