Enotria: The Last Song – Gamescom-preview van een soulachtige game gemaakt in Italië

Gamescom 2023 stond in het teken van Soulslike-games. naast Heren van de gevallenen, P-waarden En Zwarte legende: Wukong Het was met Enotria: Het laatste lied Er wordt een ander spel van dit type gepresenteerd. Italiaanse ontwikkelaars van Giamma-spellen Wees niet bang als je “Summer Souls” wilt creëren met Enotria. Op de Gamescom-bijeenkomst kreeg ik te horen dat ontwikkelaars die eerder aan bekende games hadden gewerkt Ubisoft, Rode CD-project En Techland Ze waren allemaal fans van From Software’s Souls-games. In Enotria is het doel, in tegenstelling tot het duistere spel Bloodborne, om een ​​zonnige, kleurrijke wereld te creëren die nog steeds zijn geheimen en gevaren bewaart. Welke bijzondere features de ontwikkelaars hebben bedacht en welke rol de Italiaanse oorsprong van de ontwikkelstudio daarin speelt, kun je in mijn preview ontdekken.

Made in Italy – Folklore als verhaalmodel

De wereld van Enotria: The Last Song is gebaseerd op Italiaanse folklore. De zogenaamde “Canovacchio” heeft de overhand. Het is een betoverd landschap dat de inwoners van Enotria dwingt een vooraf bepaalde rol te spelen. Als Maskless is het de taak van de speler om de krachtige auteurs van Canovaccio te verslaan, het land Enotria naar zijn eeuwenoude schoonheid te leiden en zijn zelfbepaalde lot te verdienen.

De game toont niet alleen inhoudelijk zijn Italiaanse oorsprong. Ook legde hij mij uit dat Enotria volledig in Italië is ontwikkeld en dat er geen ingrediënten worden uitbesteed aan buitenlandse collega’s. Je bent trots op wat game-ontwikkelaars uit jouw gelederen hebben bereikt. Ik heb ook vernomen dat zelfs de texturen die op de achtergrond wazig lijken, nauw verbonden zijn met Italië. Zo kreeg ik een muurschildering te zien in een kamer, geschilderd door een Italiaanse kunstenaar en tentoongesteld in samenwerking met een museum. Ik vind het interessant om te zien hoe Italiaanse trots in het spel wordt verwerkt.

Het valt nog te bezien hoeveel inhoud het verhaal van de game uiteindelijk zal bieden. Ik kon tijdens het spelen geen klassieke scènes zien. Het lijkt alsof Enotria hier zijn achtergrondverhaal over de gamewereld vertelt, vergelijkbaar met de Souls-games. Het uitgangspunt ziet er interessant uit en ik ben benieuwd of het verhaal je gedurende de hele speeltijd kan boeien.

READ  AMD imiteert Nvidia

Typische Souls-spelmechanica als solide basisframework

De gameplay wordt gepresenteerd in een derde persoonsperspectief, wat typerend is voor Souls. De moveset is sterk gebaseerd op de From Software-sjabloon. Enotria heeft zichzelf niet zo goed onder controle, rennen en ontwijken (rollen of snel stappen) voelt over het algemeen goed. Maskless kan op elk moment springen tijdens verkenningen en gevechten, wat ook voor meer beweging zorgt. De resultaten zien er solide uit, al blijven succesvolle reacties ongeëvenaard in een Souls-game. Gevechtsmanoeuvres die aan elkaar gekoppeld kunnen worden, zien er veelbelovend uit. Ik kan hier slechts een eerste indruk geven, aangezien ik de gamepad slechts een half uur in mijn hand heb gehouden.

Zoals gebruikelijk in dit soort games zijn normale vijanden niet te onderschatten, maar ze zijn meestal gemakkelijk te herkennen. Ik heb het baasgevecht ook kunnen uitproberen, maar ik had er echt moeite mee. Hoewel ik bij verschillende pogingen slechts een fractie van de levensbalk kon bereiken, voelde ik me altijd gemotiveerd om het opnieuw te proberen nadat ik doodging, wat een goede indicatie is van hoe leuk het spel is. Wat ik erg leuk vond: er werd een respawn-breekpunt vlak voor het baasgevecht geplaatst. Bovendien leek de titel bijna zonder laadsequenties in de demo. Dit betekent dat u na een paar seconden falen doorgaat naar de volgende poging.

Personaliseer de gameplay via maskers

Maskers moeten niet alleen een belangrijke rol spelen in het verhaal, maar ook de focus van het spel vormen. In plaats van de klassieke uitrusting vraagt ​​Enotria zijn spelers om het juiste masker te kiezen. Elk masker brengt unieke voor- en nadelen met zich mee, die met talenten verder worden verbeterd. Maskers zijn te vinden in gevechten tegen vijanden en in schatkisten, en talentpunten kunnen mogelijk worden ontgrendeld door een level omhoog te gaan. Respect voor talent zou niet noodzakelijk moeten zijn, maar het zou juist mogelijk moeten zijn om ze vrij in dienst te nemen. Op deze manier is het doel om zeer gepersonaliseerde ontwerpen mogelijk te maken en experimenten met verschillende manieren van spelen aan te moedigen. Er kunnen drie downloads worden opgeslagen, waar we op elk moment tussen kunnen schakelen via het controlepaneel. Dit concept ziet er op papier veelbelovend uit. In mijn korte tijd met de demo kon ik het systeem niet in detail bekijken, maar ik was blij met de mogelijkheid om te schakelen tussen de drie versies die eerder door de ontwikkelaars waren gemaakt.

READ  t3n - Digitale pioniers | digitaal zakenmagazine

Maskers worden geleverd met elementaire schade. Maskers of talenten daarin maken het mogelijk om bepaalde raciale effecten toe te voegen aan de wapens van de maskerloze persoon. Er werd mij uitgelegd dat sommige vijanden bijzonder zwak zijn voor bepaalde items. Het helpt dus om een ​​breed scala aan elementaire aanvallen klaar te hebben in alle drie de uitrustingen. Ik kreeg ook de mogelijkheid om items ook in de spelomgeving te gebruiken. De ontwikkelaar vertelde me over het moerasgebied waar het moeras zowel spelers als vijanden treft. Het moeras heeft een hallucinerend effect en zorgt ervoor dat alle personages erin sneller bewegen. Als gevolg hiervan kunnen spelers een variabele en chaotische gameplay ervaren. Dergelijke ideeën moeten over het hele spel worden verspreid om regelmatig variatie in de gameplay te bieden. Er bestaat ook de mogelijkheid dat er milieuschade wordt veroorzaakt. Op bepaalde plaatsen kunnen kolommen of vloerplanken worden vernield en kunnen vijanden worden begraven.

Ontdek en ontdek geheimen door middel van geheime kracht

Een persoon zonder masker heeft de “Kracht van Ardore”. Hierdoor kan hij de realiteit in de wereld van Enotria veranderen. We kunnen plekken in de omgeving vinden waar we deze spookkracht kunnen gebruiken. Dit maakt onzichtbare platforms zichtbaar, vernietigde bruggen weer toegankelijk en maakt nieuwe paden mogelijk. Er zullen mysteries rond deze omgevingsomstandigheden bestaan, en geheimen kunnen ook via de Force worden onthuld. Tijdens het gesprek kreeg ik te horen dat er veel belang wordt gehecht aan het feit dat niet iedere speler noodzakelijkerwijs dezelfde ervaring heeft. Afhankelijk van hoe je de kracht van Ardore gebruikt, verandert de spelwereld en gameplay. Er zouden drie definitieve versies zijn, waarvan er één volledig verborgen zou zijn en zelfs een geheime baasgevecht zou bieden. Hoewel we ons realiseren dat maar weinig spelers alle content zullen bekijken, willen we degenen die alle hoeken van de game verkennen een compliment geven.

READ  F1 23 bèta en releasegeruchten in juni!

Ondanks het relatief lage budget wil je een gemiddelde looptijd van 15 tot 20 uur leveren. Voor de technische implementatie vertrouwen de ontwikkelaars op Unreal Engine 5. De gameplay zag er in de demo erg mooi uit en de prestaties leken solide. Het valt nog te hopen dat dit bij de release voor alle platforms geldt.

Voorlopige conclusie

Fans van Soulslike-games moeten Enotria: The Last Song op hun volglijst zetten. De RPG maakte op Gamescom duidelijk dat er nog wat verfijning nodig is. Maar de ideeën die de Italiaanse ontwikkelaars hier naar voren willen brengen, stemmen mij optimistisch. De gevechtsmechanismen van de game voelen behoorlijk solide aan. Het systeem rond geïntegreerde maskers en talenten als beslissende factor voor uiterlijk, schade, waarden en verdedigende vaardigheden voelt verfrissend aan. Het bieden van drie volledige uitrustingen, die op elk moment kunnen worden gewijzigd, zelfs tijdens gevechten, is een functie die ik vaker zou willen zien. Ik kan me ook voorstellen dat het leuk zou zijn om de omgeving te beïnvloeden om nieuwe paden en geheimen te onthullen. Uiteindelijk valt het nog te bezien of de ambitieuze systemen goed zullen werken en met elkaar zullen harmoniseren. Het is ook onduidelijk hoeveel inhoud het verhaal van Enotria zal bieden en hoe de technische implementatie eruit zal zien met UE5.

Soul-achtige innovatie gemaakt in Italië: ik ben benieuwd wat de volledige versie van Enotria: The Last Song volgend jaar te bieden heeft. Het spel is voor Computer, PS5 en de geplande Xbox Series S|X. Jyamma Games heeft nog geen specifiek releasevenster aangekondigd.

Enotria: The Last Song – Gamescom-preview van een soulachtige game gemaakt in ItaliëAccio.