8 tips om te beschermen tegen geheugenverlies

8 tips om te beschermen tegen geheugenverlies

  1. 24vita
  2. Leef gezond

Iedereen die bang is om op oudere leeftijd dementie te krijgen, kan dit tot op zekere hoogte voorkomen. Het hangt af van uw levensstijl.

Mensen met dementie ervaren geleidelijk geheugenverlies. De geheugenprestaties van de getroffenen nemen geleidelijk af, totdat ze op een gegeven moment niet meer zelfstandig in staat zijn het dagelijkse leven aan te kunnen. De ziekte van Alzheimer, de meest voorkomende vorm van dementie, ontwikkelt zich bijvoorbeeld in zeven fasen. Als je jezelf wilt beschermen tegen dementie, moet je letten op een gezonde levensstijl. Er zijn veel maatregelen die u kunt nemen om uw geheugen te verbeteren.

Preventie van dementie: acht maatregelen die kunnen beschermen tegen geheugenverlies

Om dementie te voorkomen, moet u uw neuronen uitdagen en bijvoorbeeld regelmatig iets nieuws leren. © Zoonar.com/DAVID HERRAEZ CALZADA/IMAGO
  1. Zorg voor een bloeddruk van niet meer dan 130/80 mmHg, omdat een goede gezondheid van de bloedvaten ook de hersenen ten goede komt. Maatregelen zoals gewichtsverlies, regelmatige lichaamsbeweging en medicijnen kunnen helpen.
  2. Controleer regelmatig uw suiker- en cholesterolwaarden, omdat hoge niveaus het geheugen negatief kunnen beïnvloeden. Vroegtijdige detectie en behandeling door uw huisarts is van cruciaal belang.
  3. Voorkom vallen en hersenschuddingen door uw evenwicht te oefenen, mogelijke struikelgevaren te elimineren en indien nodig visuele hulpmiddelen te dragen. Het dragen van een helm is belangrijk tijdens het fietsen.
  4. Laat een gehoortest doen als u gehoorproblemen ervaart, omdat een goed gehoor het geheugen beïnvloedt. Draag een bestaand hoortoestel om uzelf tegen geheugenverlies te beschermen.
  5. Maak uw levensstijl gezond door te kiezen voor een dieet dat rijk is aan groenten, fruit en gezonde plantaardige oliën. Combineer dit met regelmatige fysieke activiteit om het risico op dementie te verminderen.
  6. Daag uw neuronen uit door regelmatig nieuwe dingen te leren, of het nu een sport of een taal is. Het onderhouden van sociale verbindingen om continue input en informatie naar de hersenen te garanderen.
  7. Vermindering van stress, omdat het stresshormoon cortisol de bloeddruk verhoogt en slaapstoornissen en depressie bevordert. Neem ontspanningstechnieken zoals yoga, wandelen, muziek of ademhalingsoefeningen op in uw dagelijkse leven.
  8. Zorg ervoor dat u voldoende slaap en rust krijgt, want mensen die consequent minder dan zes uur per nacht slapen, hebben een grotere kans op dementie. Rust is belangrijk en bij langdurige slaapproblemen moet een arts worden geraadpleegd.
READ  Hoe we selfies visualiseren - forschung.de

Mis deze kans niet: alles wat met gezondheid te maken heeft, vindt u in de nieuwsbrief van onze partner 24vita.de.

Dit artikel bevat alleen algemene informatie over het betreffende gezondheidsonderwerp en is daarom niet bedoeld voor zelfdiagnose, behandeling of medicatie. Het vervangt in geen geval een bezoek aan een arts. Het is onze redactie niet toegestaan ​​individuele vragen over medische aandoeningen te beantwoorden.

De redacteur schreef dit artikel en gebruikte vervolgens een AI-taalmodel om naar eigen inzicht te verbeteren. Alle informatie is zorgvuldig gecontroleerd. Lees hier meer over onze AI-principes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *