Welke is meer correct? – Oefen genezing

De link tussen chocolade en hartgezondheid

Over het algemeen wordt vaak gezegd dat chocolade goed is voor de bloedstroom en goed voor de gezondheid van het hart. Voedingsdeskundige Meera Ilic van de Cleveland Clinic legt uit waarom niet alle chocolaatjes gelijk zijn wat betreft de gezondheid van het hart en welke chocolade het beste is voor de gezondheid van het hart.

Wat zijn flavonoïden?

Cacaobonen bevatten gezonde flavonoïden, daarom is chocolade zo gezond voor het menselijk hart. De expert legt uit dat flavonoïden zogenaamde antioxidanten zijn die vrije radicalen in het lichaam bestrijden die cellen vernietigen.

Waarom worden flavonoïden als gezond hart beschouwd?

Flavonoïden ondersteunen de gezondheid van het menselijk hart door:

  • Het cholesterolgehalte beheersen,
  • Verlaging van de bloeddruk
  • Het risico op bloedstolsels verminderen,
  • Remming van stroperige bloedplaatjes,
  • Verbetering van de bloedstroom naar vitale organen.

Daarom is pure chocolade zo gezond

Een voedingsdeskundige legt uit dat pure chocolade de gezondste is omdat het de minst bewerkte chocoladesoort is. Dit betekent dat pure chocolade het hoogste percentage cacaobonen bevat (cacao) Met flavonoïden. Niet alle vormen van chocoladehoudend voedsel, zoals chocoladerepen of chocoladetaart, bevatten veel flavanolen, benadrukt Ilek.

Behandeling vermindert de flavanolen

Cacao heeft een zeer sterke smaak, die afkomstig is van de flavanolen (een speciale groep flavonoïden) die het bevat. Wanneer cacao wordt verwerkt tot producten gemaakt van chocolade, doorloopt het verschillende stappen om deze smaak te verminderen. Hoe meer chocolade wordt verwerkt, bijvoorbeeld door fermentatie, alkalisatie en roosteren, hoe meer flavanolen er verloren gaan.

Hoeveel cacao moet pure chocolade bevatten?

Pure chocolade bevat minstens 35 procent cacao. De rest van de chocolade bestaat uit cacaoboter (de natuurlijke vetten van cacaobonen), suiker, emulgatoren (die de ingrediënten bij elkaar houden), vanille of andere smaken. Een voedingsdeskundige legt uit dat het toevoegen van melk de textuur van de chocolade kan verzachten.

READ  'Blue Jet' lightning has been spotted ascending from the International Space Station

Waar moet je op letten bij het eten van chocolade?

Elec zegt dat pure chocolade de gezondste is. Zo:

  • Mensen zouden de voorkeur moeten geven aan chocolade met het hoogste cacaogehalte (70% tot 85%),
  • Chocoladevullingen moeten worden vermeden, tenzij het noten of gedroogd of vers fruit is.
  • Eet alleen kleine porties (minder dan 30 gram) chocolade per dag en uw calorie-inname moet elders dienovereenkomstig worden verminderd om gewichtstoename te voorkomen.

Aanbevelingen voor algemene chocoladeconsumptie

Chocolade mag alleen in beperkte hoeveelheden worden geconsumeerd. Melkchocolade bevat over het algemeen meer suiker en vet dan pure chocolade. Om erachter te komen wat er precies in de chocolade zit, kan het volgens Ilic ook helpen om de ingrediëntenlijst op de verpakking te bekijken. persbericht Cleveland Clinic Abbey.

Het cacaogehalte in de chocolade moet meer dan 70 procent bedragen

Chocolade is gezonder als het meer dan 70% cacao bevat. Deze chocolade mag echter alleen in kleine hoeveelheden worden geconsumeerd, want 100 gram pure chocolade bevat eigenlijk 500 calorieën, bevestigt de expert. (Zoals)

Auteur en broninformatie

Deze tekst voldoet aan de vereisten van de gespecialiseerde medische literatuur, medische richtlijnen en huidige studies en is onderzocht door medische professionals.

Opgeblazen:

  • Cleveland Clinic: puur, melk of wit – welke chocolade is het beste voor uw hart? (veröffentlicht 20.05.2021), Cleveland Clinic

belangrijke notitie:
Dit artikel is alleen bedoeld als algemene richtlijn en is niet bedoeld voor zelfdiagnose of zelfmedicatie. Hij kan een bezoek aan de dokter niet vervangen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *