Wat is eigenlijk goed voor wat?

Immuunsysteem, stofwisseling, huid en haar: om het lichaam goed te laten functioneren, moet het worden voorzien van voldoende vitamines. Maar welke mineralen zijn nu echt verantwoordelijk voor wat?

Vitaminen zijn essentiële stoffen voor het lichaam die via bepaalde voedingsmiddelen worden ingenomen. Omdat het lichaam alleen – op een paar uitzonderingen na – niet in staat is ze aan te maken. Maar wat is een echt goede vitamine waarvoor? En welke voedingsmiddelen bevatten ze? Overzicht…

Vitamine A

Vitamine A is een in vet oplosbare vitamine die voorkomt in dierlijk voedsel. De voorlopers, zoals provitamine A (bèta-caroteen), komen voor in plantaardig voedsel en komen vooral voor in wortelen, spinazie, rode paprika’s, tomaten, broccoli, abrikozen en bosbessen. Vitamine A is belangrijk voor de ogen, huid, botten en tanden. Bovendien heeft het reproductieve effecten omdat het een rol speelt bij de aanmaak van testosteron.

Vitamine b12

Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijk voedsel zoals vis, vlees, eieren, melk en kaas. Het beschermt onze bloedvaten, is betrokken bij de celdeling en is enorm belangrijk voor ons geheugen, focus en zenuwstelsel. Vegetariërs moeten dus vertrouwen op aanvullende voorbereidingen.

Vitamine C

Vitamine C is de immuunvitamine bij uitstek. Het is belangrijk voor botten, tanden, wondgenezing, bindweefsel en celvernieuwing. Duindoorn, aardappelen, kool, paprika, citrusvruchten en krenten bevatten veel vitamine C.

Vitamine D

Het is algemeen bekend dat we vitamine D opnemen uit de zon. Het is een hormoon dat wordt geproduceerd door licht in de huid en is belangrijk voor botten, tanden en het immuunsysteem. Het wordt echter ook in kleine hoeveelheden aangetroffen in voedingsmiddelen zoals eidooiers, boter, vette vis zoals makreel of haring, en in paddenstoelen. In de winter is zonlicht meestal niet voldoende, daarom adviseren artsen en experts vaak aanvullende voorbereidingen in het donkere seizoen.

READ  Nachtuil: de lichten tellen in dienst van de vlag

Vitamine E

Het wordt vaak vitamine H genoemd vanwege de gunstige effecten op haar, huid en nagels. Het is eigenlijk een van de B-vitamines. Experts praten ook over vitamine B7 en biotine. Eieren, noten en groenten zijn hier de perfecte leveranciers. Iedereen die last heeft van haaruitval kan de drogisterij vitamine E shampoo gebruiken, die de groei stimuleert.

magnesium

Magnesium is vooral belangrijk voor de energiestofwisseling, spiercontracties en botstructuur. Het komt voor in volkorenproducten, zemelen, sesam, zonnebloempitten, groenten en bananen. Tekenen van magnesiumtekort zijn onder meer kuit- en spierkrampen, fladderende oogleden, vermoeidheid en moeheid. Met magnesiumsupplementen kunt u snel hulp krijgen.

zink

Last but not least is zink een van de belangrijkste sporenelementen en nodig voor de stofwisseling, hormonen en het immuunsysteem. Neemt deel aan het antioxidantbeschermingssysteem tegen vrije radicalen. Betekent: Zink is belangrijk voor lichaamsprocessen zoals groei, wondgenezing en immuunafweer. We kunnen het halen uit volkorenproducten, vlees, schaaldieren, melk, kaas en eieren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *