Voldoe aan je eiwitbehoeften: dit zijn de beste voedingsmiddelen voor eiwitten

Als je eiwitrijk wilt eten, hoef je niet langer alleen dierlijke producten te eten.  duurt.  Maar hoeveel eiwit zit er in welk voedsel dan ook?  Overzicht.

Als je eiwitrijk wilt eten, hoef je niet langer alleen dierlijke producten te eten. duurt. Maar hoeveel eiwit zit er in welk voedsel dan ook? Overzicht.
votka / Getty Images

Eiwit is een belangrijke voedingsstof voor het opbouwen en onderhouden van gezonde weefsels zoals spiermassa.

Als je er genoeg van krijgt, kun je het gebruiken om je huid, hormoonspiegels en je stofwisseling een boost te geven.

Eiwitten komen voor in zowel plantaardige als dierlijke producten. Hier kun je zien hoeveel eiwit er per portie in 20 verschillende voedingsmiddelen zit.

Eiwit is een van de drie macronutriënten die in voedsel worden aangetroffen en is een belangrijk onderdeel van de opbouw en het herstel van cellen en weefsels. Als je voldoende eiwitten binnenkrijgt, kun je het gebruiken om je immuunsysteem te ondersteunen, de spijsvertering en het metabolisme te stimuleren, de hormoonhuishouding te reguleren en je huid gezond te houden.

Bovendien kan eiwit spiermassa opbouwen en behouden, dus het eten van eiwitrijk voedsel na een training kan bijzonder gunstig zijn. Volgens voedingsdeskundigen kan het eten van maaltijden die rijk zijn aan eiwitten ook je bloedsuikerspiegel en eetlust in evenwicht houden, en je helpen gewicht te verliezen en vet te verbranden.

Lees ook

Hoeveel eiwitten je moet eten, hangt af van je lengte, leeftijd en hoeveel je beweegt. Over het algemeen wordt 0,72 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag aanbevolen voor een persoon met een gemiddeld gewicht.

Sporters en zeer actieve mensen zouden dagelijks minimaal 1 tot 1,6 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht moeten consumeren. Als u echter gedurende een langere periode veel eiwitten eet, kan dit leiden tot spijsverterings- of nierproblemen.

Voor de gezondheid moeten eiwitten uit zoveel mogelijk verschillende voedingsmiddelen worden gehaald

U kunt aan uw dagelijkse eiwitbehoefte voldoen door middel van een verscheidenheid aan voedingsmiddelen. Bronnen van plantaardig eiwit zijn onder andere peulvruchten, volle granen, noten en zaden. In het geval van dierlijke eiwitten zijn vlees, vis, zuivelproducten en eieren bijzonder geschikte eiwitbronnen.

Als je je dagelijkse eiwitten uit zoveel mogelijk verschillende voedingsmiddelen haalt, heb je een grotere kans om de juiste combinatie van aminozuren – de bouwstenen van eiwitten – binnen te krijgen en iets goeds voor je gezondheid te doen.

Hier kun je zien hoeveel gram eiwit er per portie in veel voorkomende eiwitbronnen zit.

Bron: USDA FoodData Central

Bron: USDA FoodData Central
Alex Ford / Bedrijfsinsider

Lees ook

Deze tekst is vertaald uit het Engels. U kunt het origineel vinden hier.

READ  Redactioneel - Is dat nog normaal?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *