Uitstel van bedtijd: waarom we de slaap onnodig uitstellen

Hoewel we het geeuwen in de middag nauwelijks kunnen voorkomen, kunnen we niet eens vroeg naar bed. In plaats daarvan verspillen we tijd door de slaap uit te stellen. Waarom doen we dit onszelf aan?

Kringen onder de ogen worden donkerder en donkerder, de stemming is geïrriteerder en stil – we willen gewoon niet slapen. Tenminste nog niet. In plaats daarvan besteden we uren aan het scrollen door Instagram-feeds en ons voortdurend overgeven aan de serie, terwijl we nutteloze vermoeidheid trotseren. Het energieluik begroet je ’s ochtends.

Slaap voor onbepaalde tijd uitstellen is een naam: uitstel van bedtijd. Dit is een relatief nieuw fenomeen. Het werd voor het eerst genoemd door de Nederlandse sociaal- en gedragsonderzoeker Floor M. Kroese in 2014. Simpel gezegd betekent de term dat de slaap opzettelijk wordt uitgesteld in ruil voor betere kennis, ook al is dat niet nodig. maar waarom?

Uitstel als patroon

Simpel antwoord: omdat we onszelf niet kunnen beheersen. De resultaten van de Kroese-studie suggereren een verband tussen – misschien niet verrassend – een gebrek aan zelfbeheersing en uitstel van naar bed gaan. Ook degenen die moeite hebben met het eten van slechts één stuk chocolade in plaats van één, degenen die liever op de bank blijven zitten ook al wilden ze een half uur eerder rennen, neigen er volgens de onderzoekers ook toe om uit te stellen. Slaapt. Kortom, mensen die op het ene gebied uitstelgedrag vertonen, hebben de neiging hetzelfde te doen op andere gebieden.

“Een bijzonder risico op uitstelgedrag in het algemeen zijn mensen die veel discretie hebben in hun werk – CEO’s, managers, studenten en freelancers zoals advocaten, architecten of journalisten”, citeert National Geographic-coach en psychotherapeut Anna Hooker. Naast de poliklinische uitstelkliniek aan de Universiteit van Münster, heeft het er een Online zelftest Het is ontwikkeld, dat snel en vrij laat zien hoe sterk iemands uitstelgedrag is in vergelijking met dat van anderen.

Is uitstelgedrag iets?

De neiging om bedtijd uit te stellen kan gewoon een kwestie van type zijn. Drie onderzoekers onder leiding van psycholoog Jana Konnell van de Universiteit van Wenen kwamen tot de conclusie van dit onderzoek. Dienovereenkomstig had de biologische klok van de deelnemers invloed op het al dan niet uitstellen van de nacht. Het waren de mensen die tot het “uil”-chronotype behoorden, dat wil zeggen de zogenaamde avondmensen, die het moeilijk vonden om naar bed te gaan.

Daarentegen hadden hun tegenstanders, de “leeuweriken”, er minder problemen mee. In een ander onderzoek vonden onderzoekers ook bewijs dat jonge volwassenen, vrouwen en studenten vaker last hebben van uitstelgedrag voor het slapengaan. Andere factoren zoals woonplaats, opleidingsniveau of burgerlijke staat leken echter geen effect te hebben.

Wraak voor het slapengaan uitstellen: een draai aan wraak

Nou, dan is er zoiets als uitstel van bedtijd om wraak te nemen. Een term die uit het Middenrijk komt en zoiets betekent als ‘laat naar bed gaan voor wraak’. In China zijn de werkdagen lang en is vrije tijd schaars. De tijd voor het slapengaan is een van de weinige momenten die naar believen kan worden gevuld.

Uitstellen voor het slapengaan voor wraak is een soort protest tegen levensomstandigheden waarin de balans tussen werk en privé niet past. Een protest dat eigenlijk in het nadeel is van de demonstrant, want in plaats van herstel wordt het gebrek aan slaap gevoed. Dit is een bewuste beslissing, een soort wraak en geen ongepland uitstel, zoals het zusterfenomeen, het uitstellen van bedtijd heeft beschreven.

Slapeloosheid als massaverschijnsel

Het is moeilijk in te schatten hoeveel mensen liever hun ogen in de ogen kijken dan op een redelijk uur slapen. De casus is zwak. Representatieve gegevens zijn nog niet beschikbaar. Kroese en haar team gaven echter al in 2014 de eerste aanwijzingen. In hun onderzoek in Nederland meldde ongeveer de helft van de 2.637 respondenten dat ze op drie of meer dagen van de week zonder reden later naar bed gingen dan gepland. Meer dan een derde zei dat dit hen minstens één keer per week overkomt. Daardoor voelde bijna iedereen zich overdag moe. Ook psycholoog Jana Connell deed een onderzoek naar dit onderwerp. Dit geeft aan dat Duitsers hun slaap ’s nachts in dezelfde mate uitstellen.

(Wraak) Uitstel van bedtijd: uitstel van slaap: waarom we niet op tijd naar bed gaan

Volgens de Duitse Vereniging voor Slaaponderzoek en Slaapgeneeskunde is slapeloosheid een van de meest voorkomende aandoeningen wereldwijd. Naar schatting 5 tot 10 procent van de Duitsers heeft problemen om ’s avonds in slaap te vallen en/of langer door te slapen. Het resultaat: vermoeidheid, verminderde prestaties en gedrags- of stemmingsstoornissen gedurende de dag. Op de lange termijn kan slaapgebrek ook het risico op depressie, angststoornissen en andere ziekten vergroten.

En wat helpt? Volgens psychotherapeut Hooker is uitstel van bedtijd, net als uitstelgedrag, een aangeleerd gedrag dat opnieuw kan worden aangeleerd. “Voor velen is een zachte oplossing voldoende”, vertelt Hooker aan National Geographic. “Als je merkt dat je vaak je mobiele telefoon, internet, Netflix & Co. tegenkomt, vermijd ze dan een half uur voordat je naar bed gaat.” Haar advies: time deze ‘risico’s van uitstelgedrag’, zet een wekker, of gebruik geen bronnen van kwaad, zoals je smartphone, om in de eerste plaats te slapen, en het helpt bij het ontwikkelen van nieuwe rituelen die je helpen ontspannen.

bronnen: Studie: bedtijd uitstellenEn de Studie: Waarom ga je niet op tijd naar bed?En de Studie 2: Bedtijd uitstellenEn de DomeinEn de DGSMEn de National Geographic

READ  Al-Ittihad-fans lijden chaos in Rotterdam - beschuldigingen tegen de politie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *