‘TV die energie opwekt’: Tajischaw wordt verliefd op oplichters | Beleid

Deze uitvinding zou de wereld veranderen…

Op haar website presenteerde Tageschau vrijdag een vermeende tech-sensatie: “TV die energie opwekt in plaats van verbruikt.”

De tv wordt gevoed door radiogolven en heeft dus geen stroomkabel nodig. En niet alleen dit: “Zelfs als de tv uit staat, kunnen andere dingen daardoor van stroom worden voorzien.” Dan verandert de tv in een “microsonisch apparaat dat stroom opwekt”.

De verslaggever van ARD studio in Johannesburg kondigde haar bijdrage op Twitter aan met de woorden: “Geen kabel, geen extra straling, geen emissies, geen grondstofverbruik. Lijkt deel van de oplossing van de energiecrisis te zijn.”

Probleem: het klinkt te mooi om waar te zijn – en dat is het ook.

Maxwell Chikombotsu, de vermeende uitvinder, die zijn woord in het Tageschau-artikel gedetailleerd heeft beschreven, is geen onbekende: jaren geleden introduceerde hij een elektrische auto die naar verluidt niet hoefde te worden opgeladen omdat hij werd aangedreven door magnetische golven en radiofrequenties totdat een site hem te koop aanbood voor $ 499. De Associated Press en andere fact-watchers hebben de “zin” ontmaskerd als nepnieuws.

Wist de auteur van Tajischaw dat niet? Heeft niemand anders op de redactie van Tageschau kennis genomen van “Scientific Sensation” voordat het online werd geplaatst? BILD heeft een NDR aangevraagd, maar heeft op korte termijn geen verklaring ontvangen.

In dit bericht legt Maxwell Chikombotsu uit: “Televisie gebruikt op de een of andere manier gratis, hernieuwbare, groene energie. Geen uitstoot, geen verbruik, geen grondstoffen. Het gebruikt radiogolven en zet ze om.”

READ  Ze geven de zus van Kim superkrachten: deze machtige clans regeren Noord-Korea | Beleid

Maar de auteur van “Tagesschau” lijkt niet alleen overtuigd van de uitvinding – ze zorgt voor het verhaal dat ze niet oppikte omdat ze uit Afrika kwam. Een tv-wonder zou veel problemen over de hele wereld kunnen oplossen als een uitvinder zijn stem maar kon laten horen, wil Tagesschau je doen geloven.

Deutsche Welle (ook door het gewoonterecht, maar niet gefinancierd door omroeplicenties, maar door belastingen) nam ook de bijdrage over en beheerde de bijdrage met de woorden: “Dit is een geweldig idee dat al wordt geïmplementeerd. Maar het is nog niet aangeslagen. De uitvinder klaagt dat dit ook te maken heeft met een deel Teveel racisme.”

“De uitvinding zou een precedent kunnen scheppen, maar er wordt weinig aandacht besteed aan innovaties uit Zuid-Afrika”, betreurt de auteur in haar bijdrage. Chikombutsu-ideeën kunnen zeer succesvol zijn. In grote delen van Europa wordt het echter niet eens gehoord”, schrijft de auteur.

Chikumbutso wil “zijn draadloze televisie (…) toegankelijk maken voor mensen op het platteland” in Afrika. Verder: “Wetenschappers uit Europa moeten zijn uitvinding nog verifiëren. Maxwell gelooft echter dat het ook aantrekkelijk zou zijn voor de westerse wereld, bijvoorbeeld voor Duitsland.”

Chicombutsu vond iets anders uit: “Straatverlichting die niet langer wordt aangedreven door zonne-energie maar door radiogolven – een andere uitvinding van Chikomputzu. Ze gloeien al in Mexico en Noord-Amerika.”

Onderzoekers uit de VS bevestigden dat de uitvinding echt werkt, laat “Tageschau” de vermeende uitvinder in het artikel zeggen. “Hij besteedde veel tijd aan het repareren ervan, het combineren van materialen die lokaal in Zimbabwe beschikbaar waren, en het hebben van onderzoekers uit de VS om alles te testen. Ze zouden hebben bevestigd dat het echt werkte.”

READ  Volgens Oekraïne vielen Russische jagers elkaar aan

Uren nadat haar bijdrage online was geplaatst en er al veel spot en kritiek was, gaf de Tageshaw-auteur op Twitter toe: “Ondanks al mijn vragen heb ik geen contact kunnen krijgen met wetenschappers uit de Verenigde Staten die, volgens Maxwell Chikombotsu, hebben zijn vermeende uitvinding onderzocht en moeten worden geverifieerd. … en hij beweert dat hij die wil ontwikkelen. Zo had ik het in de tweet moeten formuleren.”

Het bericht was vrijdagavond laat niet meer beschikbaar op de website van Tagesschau. De NDR-krant legde uit: “Na publicatie kregen we kritiek op de tekst, we gaven het door aan de auteur. De auteur beoordeelt de informatie en vraagt ​​ons geen contact op te nemen met het artikel. We hebben aan dit verzoek voldaan.” De tekst “komt uit een standaardpresentatie van ARD Radio Reporters.”

De auteur van het artikel komt van SWR, All People’s Foundation Wie gaat nu de nieuwe ARD-chef Kai Gniffke redden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *