Kerstverhaal in de Koran – Spectrum of Science

Kerstverhaal in de Koran – Spectrum of Science

Na deze aflevering verandert Surah in Maria. Er wordt beschreven dat ze zich heeft teruggetrokken van haar volk naar een oostelijke positie en zichzelf bedekt met een gordijn. Door de Geest van God in menselijke vorm leerde Maria dat ze een zoon zou baren. En als ze bezwaar maakt dat ze nog maagd is, zegt de Almachtige God: “Dit is gemakkelijk voor mij.” Maria trekt zich dan alleen terug op een afgelegen plek en baart Jezus onder een palmboom, zoals hierboven beschreven.

Jezus is de zoon van Maria, niet de zoon van God

Zoals de soera van de koran zegt, zal de zoon van Maria getuigen van Gods genade. Maar de soera moet vooral één ding duidelijk maken: Jezus is de zoon van Maria, niet de zoon van God. Dit is waar christenen en moslims verschillen.

De derde soera handelt ook over Jezus als de zoon van Maria. Dit gedeelte begint met een inleiding tot de genealogie van Jezus. Zijn grootmoeder behoorde tot de Imran-clan. Daarom is ze lid van een van de families die door God zijn gekozen. We leren ook over de afstamming van Jezus in het evangelie van Matteüs: daar worden echter niet de voorouders van Maria vermeld, maar de voorouders van Jozef. Jozef verschijnt slechts indirect in de derde soera – als degene die door het lot is gekozen om voor Maria te zorgen.

De derde soera bevat ook een bijzonderheid: het beschrijft de geboorte en kindertijd van Maria. Nadat Maria’s moeder haar dochter had gebaard, zou ze een gelofte hebben afgelegd om het meisje aan God op te dragen. Daarom werd Maria opgevoed in de tempel, dus de priester van de tempel, Zacharias, zorgde voor haar en God voorzag haar van voedsel. Het interessante aan dit verhaal is dat het geen equivalent heeft in de boeken van het Nieuwe Testament. Een soortgelijk verhaal is te vinden in het “Protigyl van Jacob”, het Proto-evangelie of Pre-evangelie – het gaat over de kinderjaren van Jezus. Het ontstond pas rond 160 na Christus, ongeveer twee generaties na de meest recente geschriften van het Nieuwe Testament.

Tradities uit het Nieuwe Testament en uit de context van de Bijbel kwamen voor in de koran, maar werden geïnterpreteerd in de zin van de islamitische theologie.

Dit geschrift is een van de zogenaamde apocriefen van het Nieuwe Testament, die voortkwam uit zijn omgeving maar niet was opgenomen in de canon van de Schrift. De canon, nu bekend als het Nieuwe Testament, kwam gedeeltelijk tot stand doordat geleerden ervoor kozen wat zij als authentieke teksten beschouwden.

READ  True and False Science: The Damage of Claims

Dus wat zijn de overeenkomsten tussen de vroege Bijbel en de Koran? In het ‘eerste evangelie van Jacobus’ leverde Maria’s moeder, Hannah – hier bij naam – haar dochter aan God en liet haar opgroeien in de tempel. Op dezelfde manier wordt Maria op wonderbaarlijke wijze gevoed: ze krijgt voedsel uit de handen van een engel. En net als in de koran bepaalt een loterij wie voor Maria zorgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *