Hoe het consumeren van pruimen als onderdeel van een osteoporosedieet op oudere leeftijd vrouwen kan beschermen tegen botverlies

Vrouwen die op oudere leeftijd het risico lopen op botverlies of osteoporose, kunnen baat hebben bij pruimen. Dat blijkt uit een nieuwe studie waarin onderzoekers keken naar de effecten van fruit erop Botgezondheidscontrole. De auteurs van het onderzoek wisten al dat het eten van pruimen of pruimen goed is voor de darmen. De resultaten van de nieuwe studie tonen echter aan dat het ook de botten ten goede kan komen.

Gezondheidsvoordelen van perziken voor osteoporose op oudere leeftijd

Hoe het eten van pruimen osteoporose kan voorkomen bij vrouwen naarmate ze ouder worden?

In het huidige onderzoek ontdekten de auteurs dat pruimen kunnen helpen bij het voorkomen of vertragen van botverlies bij postmenopauzale vrouwen. Dit kan te wijten zijn aan het vermogen om ontstekingen en oxidatieve stress die tot osteoporose leiden, te verminderen. Bij postmenopauzale vrouwen kunnen lage oestrogeenspiegels oxidatieve stress en ontsteking verhogen. Volgens de onderzoekers vergroot dit de kans op zwakke botten, wat kan leiden tot botbreuken. Bovendien kan het opnemen van pruimen in uw dieet helpen botten te beschermen door dit proces te vertragen of om te keren. Osteoporose op oudere leeftijd is een ziekte van zwakke of broze botten. Volgens onderzoekers komt botverlies vaker voor bij vrouwen ouder dan 50 jaar of na de menopauze. Deze aandoening treft wereldwijd meer dan 200 miljoen vrouwen en veroorzaakt jaarlijks ongeveer negen miljoen fracturen.

Laat u screenen op leeftijdsgebonden botverlies door een orthopedisch chirurg

Volgens onderzoekers kunnen groenten en fruit die rijk zijn aan bioactieve stoffen zoals fenolen, flavonoïden en carotenoïden helpen beschermen tegen osteoporose op oudere leeftijd. Pruimen bevatten veel voedingsvoordelen, zoals mineralen, vitamine K, fenolen en vezels. Dit alles kan enkele van de negatieve effecten van veroudering helpen tegengaan. Een jaar lang dagelijks 100 gram pruimen (ongeveer 10) eten, verbeterde de botmineraaldichtheid in de onderarm en de onderrug en verminderde tekenen van botvernieuwing. Bovendien voorkwam het eten van 50 of 100 gram pruimen per dag gedurende zes maanden het verlies van de totale botmineraaldichtheid en verlaagde TRAP-5b – een marker van botresorptie. Alles bij elkaar genomen suggereert deze studie dat pruimen kunnen helpen bij het verminderen van botverlies met de leeftijd. De auteurs van het onderzoek zijn van plan om deze bevindingen in de toekomst te verifiëren met gecontroleerd onderzoek.

READ  Het jaar van de wetenschap 2022: op een stoel met de wetenschap!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *