Fitness: is Pilates de nieuwe yoga?

Artsen en fysiotherapeuten bevelen Pilates vaak aan als revalidatiemaatregel voor mensen die herstellen van een blessure. “Het kan fungeren als een brug terug naar normale activiteit”, zegt Bryant. Pilates kan ook helpen het risico op blessures te verminderen, omdat het de kernstabiliteit, balans, flexibiliteit en houding verbetert. “We weten dat het verwaarlozen van deze factoren het risico op een aantal musculoskeletale en gewrichtsblessures verhoogt.”

Pilates kan ook gunstig zijn voor zwangere vrouwen en moeders direct na de bevalling, omdat het de kernspieren versterkt en het bekken traint. “Het is een geweldige manier om je bekkenbodem te versterken zonder honderden Kegel-oefeningen te doen”, zegt Sarah Clampet, M.D., fysiotherapeut en klinisch directeur bij Origin, een in Los Angeles gevestigd zorgbedrijf. Volgens haar kan “Iedereen met bekkenbodemproblemen of disfunctie baat hebben bij Pilates.”

Terug naar inhoud

Wat kan Pilates niet?

Traditionele Pilates is geen cardiovasculaire training. Het is waar: “hoe geavanceerder iemand is, hoe meer het hart eruitziet”, zegt Berkowitz, die nu trainers opleidt via haar online studio, The Vertical Workshop. “Maar je komt nooit op het punt waarop het je cardiovasculaire systeem echt uitdaagt.” Pilates is ook niet te vergelijken met zwaar tillen. “Er zijn grenzen aan hoe sterk je in evolutie kunt zijn”, zegt Carrie Samper. “Het is anders dan gewichtheffen of bankdrukken. Je bouwt niet dezelfde spiermassa op omdat je nog nooit Pilates-bewegingen tot uitputting hebt gedaan.”

Het is ook niet echt geschikt om met een vriend te chatten of tv te kijken terwijl je toch bezig bent. “Je moet echt aanwezig zijn en aandacht besteden aan waar het object zich in de ruimte bevindt en wat het doet, en niet iedereen wil dat”, zegt Samper. Zonder dat niveau van focus krijgt u waarschijnlijk slechtere resultaten – en kunt u zelfs geblesseerd raken.

READ  Cordula Artillet is een nieuw lid van de Beierse Academie van Wetenschappen

Terug naar inhoud

Hoe vaak moet je sporten?

De Centers for Disease Control and Prevention, een agentschap van het Amerikaanse ministerie van Volksgezondheid en Human Services voor ziektebestrijding en -preventie, beveelt 150 minuten matige aerobe oefeningen en twee krachttrainingssessies per week aan voor volwassenen. Pilates valt in de laatste categorie.

Hoewel je baat zult hebben bij een of twee Pilates-sessies per week, zeggen experts dat drie keer per week ideaal is. Dit is de ‘sweet spot’, zegt Samper, het gebied waar je het beste doet. Maar er bestaat echt niet zoiets als teveel Pilates. “Als je het leuk vindt, is er niets mis mee om het vijf of meer keer per week te doen”, zegt Bryant. Je moet de oefeningen altijd een beetje afwisselen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *