Filmkritik – Ainbu: De ziel van de Amazone

Animatiefilms komen tegenwoordig van over de hele wereld. De coproductie van een Peruaans bedrijf met een Nederlands bedrijf is niet meer ongebruikelijk. Inhoudelijk was het Peruaanse bedrijf cruciaal, omdat ze op het idee voor de film kwamen. Men hoopt zich echter ook te onderscheiden van andere onderwerpen in de cinema, aangezien de focus hier ligt op de mythen van de Amazone – iets waarvan niet iedereen zich per se bewust is.

Ainpo is een meisje dat is geboren en getogen in de diepste jungle van de Amazone. Weg van de bekende beschaving leidt ze een vredig leven, plotseling onderbroken als duidelijk wordt dat haar vaderland en de mensen die daar wonen bedreigd worden met illegale winning en winning van hulpbronnen. Ze wil de vernietiging stoppen, maar ze wekt ook de boze geest Yacuruna, daarom wendt Ainbu zich tot Motelo Mama, de liefhebbende moedergeest van de Amazone. Ze vertelt het kleine meisje dat ze alleen het dorp kan redden.

Tegenwoordig is folklore alleen niet meer voldoende om een ​​unieke verkooppropositie te krijgen als film in concurrentie met grote Amerikaanse producties. De grote Amerikaanse studio’s hebben mythen en folklore in andere landen al vaak omarmd om ze in hun films te gebruiken. Bij Ainbo: Spirit of the Amazon heb je echter het gevoel dat er hier wat meer infrastructuur is. Het is van de makers dat Project Heart hier is ontworpen. Helaas krast de film slechts het gemiddelde.

Animatie is goed, ook al is het niet te vergelijken met de grote Amerikaanse productie. Details zijn iets minder subtiel, de perspectieven zijn niet bepaald gewaagd en de flora en fauna zijn minder natuurlijk dan ze kunnen zijn. Dit is waar de budgetverschillen om de hoek komen kijken. Maar ik hou van het vormontwerp.

READ  Netflix zal de film waarschijnlijk binnenkort vermelden

Inhoudelijk heeft de film zijn charme, maar plotseling duwt hij de kijker in een legende die maar weinigen kennen. Het verhaal voelt hobbelig aan zonder in een toevallige structuur te vervallen.

Vooral in de eerste helft van de film kan de film de prachtige Disney-inspiratie niet ontkennen, vooral Moana die in me opkomt. In de tweede helft werd hij onafhankelijker en uiteindelijk boekte Ainpo: Amazon Spirit niet veel succes, maar was het een ambitieuze en eervolle poging om op te komen tegen de grote films. Het falen van de film is tragisch, maar de film kan nog steeds een goed amusement zijn voor jongere kijkers.