Explosies in Polen: persbureau ontslaat verslaggever vanwege raketrapport | Beleid

De Associated Press (AP) heeft een journalist ontslagen die een veelgeprezen rapport schreef over de raketinslag in Polen – en die, op basis van de huidige kennis, de bron van de raketten verkeerd identificeerde. Dat meldt het Amerikaanse portaal “Daily Beast”.

De verslaggever citeerde een anonieme hoge functionaris van de Amerikaanse inlichtingendienst die zei dat Russische raketten in Polen waren gevallen. Kort na de explosie in de Poolse stad Przewodów nabij de Oekraïense grens op de avond van 15 november bracht de Associated Press het laatste nieuws.

Ze zei: “Een hoge Amerikaanse inlichtingenfunctionaris zegt dat Russische raketten Polen, een lid van de NAVO, zijn binnengekomen en twee mensen hebben gedood.”

Dit rapport bleek later onhoudbaar. Na het ongeval te hebben onderzocht, zeiden functionarissen van verschillende regeringen dat de raket vermoedelijk een door Rusland gemaakte Oekraïense luchtafweerraket was. Het zou zijn doel, een Russische granaat, hebben gemist en op Poolse bodem zijn gevallen.

Verschillende mediakanalen – waaronder de “Süddeutsche Zeitung”, ZDF en verschillende buitenlandse media – pikten het laatste nieuws van de AP op en vulden het aanvankelijk aan met talrijke verklaringen van politici en experts, die er allemaal van uitgingen dat Russische wapens Polen konden raken.

BILD vertrouwde aanvankelijk ook op informatie van de Associated Press die avond en meldde minutenlang dat “Russische raketten” Polen hadden geraakt. Een van de commentaren noemde de mogelijkheid van de Oekraïense wapens, maar het werd onwaarschijnlijk geacht.

De AP heeft het valse rapport later ingetrokken.

Associated Press-rapport over de avond van de raketval. Het werd later ingetrokken

foto: AP/twitter

ZDF rapporteerde over

De ZDF meldde op de avond van 15 november “Russische raketten”, en dit werd later gecorrigeerd

Foto: zdfheute / twitter

BILD berichtte aanvankelijk ook over

BILD rapporteerde aanvankelijk ook over “Russische raketten” op basis van de Associated Press en andere rapporten van politici en experts, maar herzag de rapporten kort daarna.

Foto: Bild

Als krant

Het AP-rapport werd ook overgenomen door de Süddeutsche Zeitung, die aanvankelijk schreef over de “Russische raketten” die Polen zouden hebben getroffen.

Foto: SZ

Op de voorpagina van de Britse Mirror:

Op de voorpagina van de Britse Mirror stond: “Polen is getroffen door Russische bommen”.

Afbeelding: De spiegel

aldus de krant

De Britse krant “Daily Telegraph” na de val van de raket: “Russische raketten raken Polen.”

Foto: The Daily Telegraph

READ  Tsjechië staat ook op de lijst: Moskou classificeert de VS als "niet vriendelijk".

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *