Een regeringsgezind coronavirus melden? Ernstige beschuldigingen tegen het hoofd van de Zwitserse uitgeverij – Politiek

Mark Walder (56), hoofd van de internationaal actieve Zwitserse mediagroep Ringier (6.800 medewerkers, waaronder “Blick”), ligt zwaar onder vuur.

De aanleiding is een videoclip van februari vorig jaar waarin Walder met managers sprak over de verantwoordelijkheid van de media in de pandemie van het coronavirus en toegaf dat hij zijn redacties “in alle landen waar we actief zijn” heeft gezworen op het principe: “We willen ondersteuning bieden de regering met onze media-aandacht zodat we allemaal kunnen die de crisis goed hebben doorstaan.” Aan de andere kant is de Duitse krant BILD “ongelooflijk hard” voor de federale overheid, aldus Walder. Deze zin moet “in deze cirkel” blijven.

Maar ze bleef niet. Ten eerste publiceerde de Zwitserse website “Nebelspalter” een rapport over de getuigenis van Walder. Daar, en in andere Zwitserse media, worden Walders opmerkingen nu zwaar bekritiseerd. De uitgever zou kritische berichtgeving willen voorkomen en het principe van scheiding tussen uitgever en redactie hebben geschonden.

In een interview met de Neue Zürcher Zeitung (NZZ) gaf Walder nu toe: De verklaring was “misleidend geformuleerd”. “Dit was een vergissing.” Hij wilde alleen maar benadrukken: “In een pandemie die miljoenen levens heeft geëist”, hadden de media ook een “tirannieke verantwoordelijkheid”.

De CEO van Ringier heeft zijn aantijgingen ingetrokken tegen Duitse media zoals BILD, die demonstraties hadden aangewakkerd met kritische berichten over de regering, in “Nieuw-Zeeland”. “Ik wil me verontschuldigen voor deze ongelukkige verklaring aan Bild,” zei Walder. “Natuurlijk moeten de media verslag uitbrengen.”

Transparantiebericht: Mediabedrijf Axel Springer SE, waarin BILD voorkomt, werkt onder meer samen met Ringier Group in Oost-Europa.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *