Deze drie voedingsstoffen kunnen ontbreken

Wat is osteoporose?

Bij osteoporose verandert het botmetabolisme en nemen de botmassa en -kracht af. Verschillende oorzaken dragen bij aan de ontwikkeling van osteoporose. Genetische aanleg, gebrek aan lichaamsbeweging en hormonale veranderingen tijdens de menopauze bevorderen botverlies. Volgens de Duitse diabeteshulp kunnen stofwisselingsziekten zoals diabetes type 1 en type 2 ook botverlies versnellen en osteoporose veroorzaken. Maar een gebrek aan toevoer van sommige mineralen kan ook leiden tot veranderingen en een afname van de botmassa.

Meer hierover: Osteoporose – 3 voedingstips >>

Een gebrek aan voedingsstoffen kan leiden tot osteoporose

Calcium

We zijn er als kinderen in begraven: sterke botten hebben calcium nodig. En terecht – want calcium is een belangrijke bouwsteen bij het opbouwen en versterken van onze botten. Als er niet genoeg calcium uit voedsel wordt opgenomen, zal het lichaam calcium uit de botten verwijderen als er een tekort is. Op de lange termijn kan dit de botstabiliteit aanzienlijk beschadigen en dus leiden tot osteoporose. Om volledig calcium binnen te krijgen, moet u regelmatig calciumrijke voedingsmiddelen consumeren, zoals melk, yoghurt, kaas, groenten en noten zoals hazelnoten en paranoten.

Goed om te weten: Vitamine D is nodig om calcium zijn volledige werking te laten ontplooien. De zonnevitamine is essentieel voor absorptie en opname in botweefsel. Om deze reden kan een vitamine D-tekort een negatieve invloed hebben op de gezondheid van uw botten.

Vitamine D

Vitamine D-tekort kan ook leiden tot osteoporose. De zonnevitamine is onder andere verantwoordelijk voor de opname van calcium uit de voeding in de darm en de opslag ervan in de botten. Als er een tekort is, kan dit de botmineralisatie aantasten en botverlies veroorzaken. Vitamine D wordt door het lichaam zelf aangemaakt (ongeveer 90%), via de huid die wordt blootgesteld aan UV-stralen.

READ  Cultuurprijs voor de wetenschappelijke methode voor de identificatie van vlees

Maar vooral in de donkere wintermaanden is door het gebrek aan zonlicht het vitamine D-gehalte voor de meeste mensen te laag. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen, moet je in de zomer zoveel mogelijk vitamine D bijtanken. Osteoporose patiënten worden ook geadviseerd om supplementen te nemen. Tekenen van vitamine D-tekort zijn verhoogde vatbaarheid voor infecties, haaruitval, musculoskeletale pijn, botmisvormingen, vermoeidheid en depressieve stemmingen.

magnesium

Niet voor niets wordt magnesium een ​​mineraal voor botten en spieren genoemd. Ongeveer 60 procent van magnesium zit in onze botten. Bij een tekort aan mineralen maakt het lichaam gebruik van de depots in de botten. Dit is niet zonder gevolgen en het risico op het ontwikkelen van osteoporose neemt toe. Voor een hoge botdichtheid moet je extra letten op een goede toevoer van magnesium: voedingsmiddelen zoals peulvruchten, bruine rijst, noten, aardappelen en zonnebloempitten moeten daarom een ​​vast onderdeel van je dieet zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *