Alles wat de filmrecensie van 2022 zal veranderen

FBW Perstekst:

In het jaar 2054 leefden Ben, Finney en Kerry in een steriele wereld waar de meeste dieren en planten uitstierven. Als ze horen dat er een wereld was vol kleur en vol leven, besluiten ze een reis terug te maken naar een tijd waarin alles wat er met de wereld gebeurde voorkomen had kunnen worden: in het jaar 2020. Geregisseerd door Martin Persell, het is een mengeling van verhalend en subtiel gedocumenteerd dat een aangrijpend en indrukwekkend pleidooi is om Ons land in al zijn diversiteit te beschermen.

De dystopische sci-fi-sfeer en wetenschappelijke feiten ontwikkelden zich verder tot een mogelijke toekomst – dit is het complexe verhalende concept dat regisseur Martin Persell en co-auteur Aisha Bregan hebben bedacht. En hoe meer men zich met het jaar 2054 bezighoudt en vanaf 2022 daar de weg volgt met fictieve titels (montages: Maxine Goedicke en Bobby Good), die een gruwelijk scenario onthullen, hoe meer de indruk ontstaat van een dringende en onvermijdelijke noodzaak tot actie. Fictie wordt ondersteund door feiten wanneer beroemde wetenschappers* de situatie in de wereld uitleggen door middel van verbale bijdragen – door de truc van enscenering door ze vanuit een mogelijke toekomst naar het hier en nu te laten kijken. Wat nog duidelijker maakt dat we alles al weten wat nodig is om erger te voorkomen. Percel verbeeldt de dystopische wereld van morgen met veel synthetisch, atmosferisch geluid en steriele koelte, maar hij laat de beelden van onze wereld van vandaag glinsteren en oplichten, ondersteund door uitstekend camerawerk van Felix Lieberg en zijn harmonieus acteerensemble. En wanneer het fictieve personage van de film aan het einde van de film verschijnt via de succestitels van Science and Humanity, wordt de dystopie een utopie. We kunnen allemaal samenwerken.

FBW jury denken:

READ  Cindy Holland, voormalig contentchef van Netflix, is benoemd tot CEO van Sister

Klimaatbescherming, digitalisering, artificiële intelligentie, deepfakes… Agendawoorden die onze woordenschat voor meerdere jaren verrijken, de manier waarop we samenleven veranderen en onze omgeving vervuilen.

Onze toekomst ziet er misschien al uit alsof we thuis wonen, bijna al het werk op de computer doen en steeds minder gemotiveerd zijn om naar buiten te gaan en zoveel digitale afhankelijkheid te vergeten dat er ook zo’n kwetsbare omgeving is. Alles zal veranderen volgt de protagonisten van de roman, Vinnie, Ben en Sherry, die zich al goed hebben aangepast aan zo’n wereld. Wat niet op het scherm kan worden ervaren, bestaat niet. Als ze een foto vinden van een giraffe, een dier waar ze nog nooit van hebben gehoord, gaan ze op zoek naar aanwijzingen. De grimmige realiteit die Martin Persell in 32 jaar voor een wetenschapper heeft meegemaakt, schetst een somber beeld van een samenleving die nergens om lijkt te geven. Het bittere eraan – en dat is precies wat de film laat zien: deze gemeenschap bestaat echt vandaag.

Alles wat zal veranderen is ongetwijfeld een thriller, een film die mensen wil destabiliseren door een verloren paradijs te presenteren. En zo vertrokken de hoofdrolspelers van het spel in het jaar 2054 en ontdekken geleidelijk aan een onverwachte biodiversiteit. Zoals eerder combineert Persiel in AIN’T CALIFORNIA speelfilms en documentaires, maar dit keer wordt het duidelijker. In korte filmsequenties van schijnbaar bekende dierendocumentaires van de afgelopen 50 jaar wekt hij dieren op voor Vinnie, Ben en Sherry die ze nooit kenden omdat deze wezens uit het gezichtsveld van de media waren verdwenen. Inderdaad, en dit is de truc van Persil, ons heden verschijnt tegen deze achtergrond als een paradijselijke plek. Tegelijkertijd stelt de film dat wij, het publiek van de jaren twintig, onze ogen al hebben gesloten voor het uitsterven van de soort.

READ  Waarom houden vrouwen van echte misdaad?

Documentaire opnames worden feitelijk ondersteund door uitspraken van mensen van onze tijd, veelal wetenschappers, maar ook kunstenaars, waaronder Wim Wenders, die uitspraken doen over de relatie tussen mens en milieu. De jury werpt een beetje tegen dat, hoewel Vinnie, Ben en Sherry alle rapporten in de film moeten verifiëren, het publiek van de film de opnames niet kan verifiëren omdat de identiteit van de mensen niet wordt getoond. De overvloed aan feiten leek de jury ook iets te sterk om op een volkomen begrijpelijke manier in deze hybride film op te gaan.

De scenische weergave van de wereld van 2054 als een pseudo-kleuren (infrarood) film is zeer esthetisch, maar illustreert tegelijkertijd het lage productiebudget. Daarom werd dit effect in de discussie als controversieel beschouwd. Aan de andere kant kan kleurvervorming worden opgevat als een indicatie van het broeikaseffect, maar het lijkt ook eenvoudig en bijna afstandelijk. Aan de andere kant heeft Percel volgens de jury bewust vermeden om toekomstige trucs voor te stellen die zouden bijdragen aan de onredelijkheid van het zien van de toekomst. Het citeren van de zin “Back to the Future” is leuk om te glimlachen, maar misschien zullen niet alle kijkers het opmerken.

Alles zal veranderen volgt een goed idee, maar heeft volgens de jury een beetje te lijden van zijn zeer lage budget. Er is echter een interessante film gemaakt die aanzet tot actie tegen onverschilligheid om de biodiversiteit te behouden. Na een uitgebreide discussie en na afweging van alle in de discussie genoemde argumenten, wil de jury de film de beoordeling “Rated” geven.

FBW Jeugdfilmjury:

Everything Will Change speelt zich af in een dystopisch scenario in het midden van de jaren vijftig van de vorige eeuw, waar de meeste soorten uitstierven als gevolg van klimaatverandering en menselijk ingrijpen, waardoor de wereld een totaal andere en onbewoonbare plek werd. Met de hulp van een verhalenverteller begeleid je drie helden terwijl ze op zoek gaan naar informatie over talloze uitgestorven diersoorten, met echte experts en beroemde wetenschappers van vandaag. Met veel indrukwekkende dierenportretten, samen met een beeld van onze tijd en toekomstige evolutie, demonstreerden de helden het belang van de biodiversiteit van onze planeet.

READ  Deze films en series komen deze maand uit

We geven het verhaal van futuristische sciencefiction en fictieve documentaire, alles zal 4 sterren veranderen omdat we erg onder de indruk waren van het documentaire gedeelte en de uitspraken van beroemde wetenschappers. We ontdekten dat de gepresenteerde wereldbeelden zeer realistisch waren en ons aan het denken zetten. De interactie van documentaire en fictieve aspecten stelt ons echter soms voor logische moeilijkheden, omdat het opnemen van documentair materiaal in het narratieve verhaal ons niet altijd duidelijk is. Ook over de functie van de verteller waren de meningen verdeeld, maar die vonden wij over het algemeen ongeschikt voor de uitspraak.

De keuze van foto’s, camera-actie en kleurstelling hebben ons echt overtuigd. Ze doen uitstekend werk door het gevoel en de algemene boodschap van de film over te brengen. De muziek is subtiel en past goed bij de sfeer. We raden de film aan vanaf 12 jaar, omdat de expressieve beelden serieuze en belangrijke onderwerpen behandelen. De film is het bekijken waard voor jongere kijkers vanwege het onderwerp, maar alleen onder begeleiding van volwassenen. Al met al vinden we de film zeker de moeite van het kijken waard, al is het geen gemakkelijke.

Triest: 4 sterren
Aanraken: 4,5 sterren
Realiteit: 4 sterren